Danmark i hård konkurrence om at tiltrække FinTech-virksomheder

FinTech er et vækstområde, hvor de bedste nationale udviklingsmiljøer tiltrækker både kapital og arbejdskraft til landet. Men ifølge en ny FinTech rapport fra Deloitte kan Danmark stadig arbejde på at forbedre vilkårene for FinTech-virksomheder og dermed stå stærkere end andre lande.

FinTech-virksomheder opererer på et område med massiv lovgivning. En række lande tilbyder derfor udviklingsmiljøer, sandkassemiljøer, hvor FinTech-virksomheder kan afprøve ideerne, inden de investerer store summer i at færdigudvikle løsningerne. Det gælder blandt andre Holland, Storbritannien, Schweiz og Norge – men ikke Danmark.

”Mange udenlandske FinTech-virksomheder kender ikke dansk lovgivning, og det giver problemer med at få godkendt it-løsningerne. Eksempelvis cloudløsninger, som kan være vanskelige at tilpasse den danske fortolkning af lovgivningen,” siger Deloittes ekspert i digital transformation Rasmus Winther Mølbjerg.

I et sandkassemiljø får FinTech-virksomhederne en mere åben og proaktiv hjælp til at håndtere nationale dokumentationskrav fra myndighederne, tekniske krav og markedsvilkår.

”Hvis Danmark vil gøre FinTech mere interessant for danske og udenlandske virksomheder, skal man se på, hvad de bedste lande har gjort på området. Det gælder blandt andet muligheden for at etablere sandkasser,” mener Rasmus Winther Mølbjerg.

Rapporten beskriver Danmark som et land med en stærk digital arv, myndigheder med fokus på digital kommunikation og en teknikkyndig befolkning. Der er et stærkt og understøttende økosystem af institutioner på det finansielle, akademiske og lovgivningsmæssige område, som imødeser vækst inden for FinTech. Danmark har også et bedre fokus på blockchain end Sverige og Norge. Dermed er Danmark et modent marked for FinTech-virksomheder.

Men ifølge rapporten møder FinTech-virksomheder i Danmark udfordringer med usikkerhed om lovgivningen, ringe adgang til kapital samt et lille marked. Dermed får København i rapporten en samlet middelscore på 71 – jo lavere score, jo bedre. Blandt europæiske storbyer scorer London bedre med indeks 11, Frankfurt 46 og Stockholm 55. København ligger dog over byer som Luxemborg med 83 og Bruxelles 127, men på niveau med byer som Oslo 77, Amsterdam 70 og Paris 76.

Om rapporten

Rapporten ”Connecting Global FinTech: Global Hub Review” giver et uvildigt overblik over vilkårene for FinTech-virksomheder i 44 storbyer i hele verden. Rapporten er baseret på facts og interviews med lokale aktører inden for FinTech. I Danmark har foreningen Copenhagen FinTech bidraget. Den er udarbejdet af Global FinTech Hubs Federation, og Deloitte har bidraget til arbejdet med rapporten og udgivelsen af den. Den første rapport blev udgivet i september 2016 og introducerede 20 FinTech Hubs. Den nye rapport er en opdatering, som tilføjer yderligere 24 hubs, blandt andre København.

For mere information kontakt: Rasmus Winther Mølbjerg, Deloittes ekspert i digitale transformationer, tlf. 51 39 30 66, mail: rmoelbjerg@deloitte.dk