Danmark har opstillet 1 million m2 solfangere

Solen luner godt i den danske fjernvarme, hvor der nu er 1.000.000 m2 opstillede solfangere, men der hviler en skygge over investeringslysten.

De danske fjernvarmeselskaber har de seneste år investeret kraftigt i solvarmeanlæg. Den seneste opgørelse viser, at Danmark nu har rundet 1 million kvadratmeter opstillede solfangere.

Og der er flere på vej. Inden årsskiftet er det meningen, at verdens største solvarmeanlæg på 156.000 kvadratmeter skal stå klart i Silkeborg.

Det er derfor helt naturligt, at der i disse dage afholdes en international konference om solvarme i Billund og Legoland med over 200 deltagere fra hele Europa.

- Så de kan få inspiration til, hvordan vi udnytter solvarmen her i Danmark, siger vicedirektør Kim Behnke fra Dansk Fjernvarme, der selv deltager på konferencen. Han mener, Danmarks placering som førende solvarmeland skyldes samarbejdet herhjemme:

- Den danske fjernvarme er den mest innovative fjernvarmesektor i verden, blandt andet fordi vi har en åben udveksling af erfaringer og samarbejde mellem selskaberne, siger Kim Behnke.

Energispareordning skygger
De mange kvadratmeter solfangere er fordelt på 85 anlæg rundt om i Danmark. Samlet kan de levere fjernvarme nok til 25.000 husstande hele året. Det svarer til hele Fredericia Kommune.

Netop årsskiftet betyder i øvrigt en stor del for udbygningen af solvarme i Danmark. Fra den 1. januar 2017 tæller solvarmeanlæg ikke længere med som energibesparelser for fjernvarmeselskaberne. Med mindre det kommer med i en ny energispareaftale, som skulle være landet 1. januar 2016.

Usikkerheden om energispareordningen afholder derfor en del af de resterende fjernvarmeselskaber, der endnu ikke har solvarme, til at investere i nye anlæg.

I en rundspørge fra tænketanken Grøn Energi svarer blot ni procent af de deltagende decentrale kraftvarmeværker, at de overvejer at investere i solvarme frem mod 2020.

Da samme rundspørge blev foretaget i 2013 var svaret, at 34 procent tænkte på at investere i solvarme. I realiteten endte hele 40 procent med at få solfangere.

- Vi ved, at mange af fjernvarmeselskaberne har presset på for at få bygget solvarme i tide, så de kunne udnytte energibesparelsen fra solvarmeanlægget. Det efterlader nu et hul i investeringslysten på området, fordi der er så stor usikkerhed omkring en ny energispareaftale, fortæller Dansk Fjernvarmes vicedirektør Kim Behnke.

Dansk Fjernvarmes medlemmer leverer i dag varme til mere end 1,6 millioner danske boliger eller cirka 64 procent af alle hjem. Varmen produceres af de knap 400 fjernvarmeselskaber, fordelt over hele landet, der er medlem af Dansk Fjernvarme.

Omkring 50 af dem er kommunale forsyninger, der samlet tegner sig for 50 procent af fjernvarmeleverancen. Den anden halvdel af fjernvarmen produceres af omkring 350 andelsselskaber.