Danmark har noget af det hurtigste internet i EU

I EU sammenligner vi os med hinanden på mange forskellige områder. Hvem har den længste levealder, det højeste uddannelsesniveau eller det største BNP? En ting der betyder mere og mere år for år er udbredelsen og kvaliteten af bredbånd og her er i Danmark faktisk blandt de førende.

Nummer 2 i udbredelsen af fibernet

Når det kommer til digital infrastruktur, så er Danmark med helt i top ifølge InternetTjek.dk. Over 72% af danske boliger og virksomheder har adgang til fibernet, og det tal bliver i EU kun overgået af Letland.

Det er dog ikke en position, som vi er kommet sovende til. Den gode fiberdækning i Danmark skyldes nemlig flere års målrettet arbejde fra både regionale energiselskaber og lokale entusiaster. Disse har bl.a. været med til at udbrede fibernet til mange af de danske øer såsom Sejrø, Læsø, Omø, Aarø, Askø, Ærø, Lilleø, Thyrø, Mandø, Jegindø, Fur, Fejø, Orø, Agersø, Fanø, Femø, Enø og Samsø.

Det er et arbejde, som har stået på i flere årtier og man må sige, at det var fremsynet af de danske energiselskaber at begynde arbejdet med fibernet så tidligt. Lars Peter Christiansen, der er formand for Dansk Energis Fibernetudvalg og adm. direktør for Thy-Mors Energi udtaler: “Var vi først gået i gang med udbredelsen af fibernet i dag, havde vi været håbløst bagefter i en stærkt digitaliseret verden”.

Fibernet giver nye muligheder

Lars Peter Christiansen har fat i den lange ende. Fibernet handler nemlig ikke kun om film og serier i HD kvalitet. I takt med at vi udvikler flere og flere digitale løsninger, kommer der mere og mere pres på vores eksisterende bredbåndsnet. I dag har mange danske hjem over 10 forskellige enheder forbundet til hjemmeinternettet ad gangen. Det kan være computere, telefoner, tablets, smart tv, køleskab, højttalere og meget andet. Det betyder, at hver enkelt husstand bruger mere data end tidligere og den tendens går kun én vej.

Under corona-nedlukningen så vi danskernes forbrug af data stige til tidligere usete højder, da alt pludselig foregik på nettet. Selvom Danmark så småt er ved at åbne igen, så vil mange af de digitale løsninger forblive - ikke nødvendigvis som eneste løsning men som et tilbud og en mulighed.

Derfor er udbredelsen er fibernet ikke kun en ekstra service til gamere og folk med stort dataforbrug ifølge InternetTjek.dk. Det er en investering i fremtiden og i Danmarks digitale infrastruktur. Med landsdækkende fibernet kan både staten, kommuner og private virksomheder nemt tilbyde digitale services i høj kvalitet til alle danskere.

Hvordan får du fibernet?

Det er desværre stadig ikke alle danskere, som har mulighed for at få fibernet i deres hjem. Hvis du er blevet interesseret i fibernet og gerne vil vide, om du er blandt i 72%, som allerede har adgang til fibernet, så kan du tjekke https://internettjek.dk/fibernet/. Her skal du bare indtaste din adresse og så få du at vide, om der er mulighed for fibernet, der hvor du bor.

Hvis du er så uheldig, at du ikke kan få fibernet, så er der heldigvis masser af alternativer. På https://internettjek.dk kan du nemlig også finde oversigter over priser og pakker fra andre typer af internet og bredbånd.

Ceresbyen 75, 3. tv.
8000 Aarhur

Samlelån kan give overblik over privatøkonomien11.5.2021 09:32:42 CEST | Blog

Hvis man har gæld mange forskellige steder, kan det være svært at holde overblikket. Desuden kan det være en dyr løsning, hvor der ofte skal betales gebyrer for hvert enkelt lån. Heldigvis er der en løsning. Samlelån giver mulighed for at samle alle dine lån ét sted, hvilket både kan give luft i økonomien og i hovedet. Mange små lån er dyrt Det er nemt af få opbygget gæld flere forskellige steder. Afbetaling på en telefon et sted, forbrugslån et andet sted og kassekredit et tredje. Alle de forskellige lån har hver deres gebyrer, som hurtigt kan løbe op. Med et samlelån kan du, som navnet antyder, samle alle dine lån et sted. Når du laver et samlelån, så nedbringer du ikke din gæld, men der kan alligevel være mange penge at spare på renter og gebyrer. Den bedste måde at finde ud af, om samlelån er løsningen for dig, er at regne på det. Dette kan du gøre ved at regne ud, hvor meget det vil koste dig, at betale din nuværende gæld og sammenligne med, hvor meget et nyt samlelån vil koste di