Danmark har fået et regeringsgrundlag med vinterdæk

I HK er man glade for at se et regeringsgrundlag, der slår ring om den danske model og med markante prioriteringer på arnepension, dagpenge, børn og unge, erhvervsuddannelser og klima. ”Det er en regering, der ser ud til at være klar til at sætte de rigtige dæk på bilen på vej ind i en økonomisk vinter,” siger Anja C. Jensen, formand for HK. Dog vækker bebudede besparelser på offentlig administration bekymring.

Statsminister Mette Frederiksen, formand for Venstre Jakob Ellemann-Jensen og formand for Moderaterne Lars Løkke Rasmussen har netop præsenteret hovedtrækkene i et fælles regeringsgrundlag. I fagforeningen HK er forbundsformand Anja C. Jensen glad for at se, at man slår ring om den danske model og de danske lønmodtagere:

- Mange borgeres økonomiske situation er i hastigt tempo på vej mod frysepunktet. Nogen har ramt det allerede. Bogstavelig talt. Derfor er det ekstra vigtigt, at vi har fået en regering, der er opmærksomme på at sikre den sociale balance, og som ikke mindst gør sig klar til at reagere hurtigt i takt med den økonomiske udvikling. For vi skal igennem vinteren alle sammen – det her handler om hvilket Danmark og hvilken verden, som vi står med om et år, to år, 10 og 20 år fra nu.

Formanden peger især på, at en fortsat høj involvering af arbejdsmarkedets parter er en forudsætning for, at Danmark kommer godt igennem en svær og mørk tid:

- Betydningen af et stærkt trepartsarbejde blev krystalklart under coronapandemien. Her stod vi sammen om at holde hånden under danske arbejdspladser og virksomheder. Det er vi klar til at gøre igen. Både i krisetid og på den anden side. Det er vigtigere end nogensinde at stå sammen om et solidt velfærdssamfund, siger forbundsformand for HK, Anja C. Jensen.

HK melder sig også helt klar til gå ind i drøftelserne af de bebudede besparelser på offentlig administration, som SVM-regeringen tegner. For selvom man naturligvis er bekymret for, at besparelserne vil blive for omfattende, så vil der fortsat være brug for alle de medarbejdere, der sikrer retssikkerheden, inddriver skat og tildeler fx boligstøtte og hjemmehjælp. Samtidig er det en bunden opgave, at man får flyttet sygeplejerskens, lægens, dommerens, politimandens og pædagogens hænder fra tastaturerne til patienterne, borgerne og børnene:

- Alle er imod overflødig administration og unødigt bureaukrati. Som vi ser det, så er vejen frem, at vi får en mere omkostningseffektiv offentlig sektor, hvor man bruger de rette kompetencer til de rette opgaver. Vi skal bruge HK’erne til det, som de er bedst til – og det er at drifte og udvikle både det offentlige og det private Danmark, siger Anja C. Jensen, formand for HK.

HK vil nu gennemgå regeringsgrundlaget og lave en samlet vurdering af det politiske indhold og hvilken betydning, som man ser det har for HK’erne – og for samfundet samlet set. Umiddelbart er man positiv, men naturligvis er der punkter, som vil blive givet en særlig kritisk opmærksomhed. Ikke mindst dem, der rammer lønmodtagerne direkte, som fx  afskaffelsen af en helligdag.