Danmark har færrest strømafbrud i Europa

Strømmen svigter langt sjældnere i Danmark end i andre lande. Hvis den danske forsyningssikkerhed fortsat skal være i verdensklasse, kræver det ifølge Dansk Energi store investeringer i elnettet.

Kun omkring 22 minutter måtte danskerne i gennemsnit undvære strøm i 2018, viser ny opgørelse fra Dansk Energi.

I modsætning til mange andre lande kan danskerne næsten altid være sikre på, at der er el i kontakten. Til sammenligning var svenskerne og nordmændene uden strøm i halvanden time og over to timer.

Forsyningssikkerheden i Danmark har i en årrække ligget over 99,99 procent og været blandt Europas bedste. I en rapport fra sammenslutningen af europæiske energiregulatorer fra sidste år placerer Danmark sig solidt på førstepladsen, når man lægger afbrudsminutterne i hvert af de 28 EU-lande sammen for de seneste fem år.

– Tallene slår fast, at de danske elnetselskaber er blandt de bedste i verden til at sørge for en høj forsyningssikkerhed – samtidig med at prisen er lav, og andelen af vedvarende energi i strømmen vokser. Det er unikt, og noget vi skal værne om, siger Anders Stouge, viceadministrerende direktør i Dansk Energi.

Fremtidens forsyningssikkerhed udfordret
En grøn og elektrisk fremtid med flere elbiler, varmepumper og solceller betyder, at elnettet i 2030 skal transportere i omegnen af 40 procent mere energi end i dag. Det stiller nye krav til elnettet og udfordrer forsyningssikkerheden.

En analyse fra Dansk Energi viser, at elnetselskaberne skal investere 29 mia. kr. frem mod 2030 alene for at sikre, at elnettet kan levere samme behov som i dag med samme leveringssikkerhed. Det er før, der er taget hensyn til elektrificering af transport, varme og industri.

Beløbet stiger yderligere med mellem 3 og 19 mia. kr. for, at elnettet kan rumme én million elektriske biler i 2030, alt efter hvor intelligent ladningen sker. Konkret skal elnetselskaberne grave 16.000 kilometer elkabler op og udskifte dem.

– Elnetselskaberne er klar til at løse den grønne udfordring, som ikke er uoverskuelig. Men det forudsætter, at politikerne udstikker en langsigtet kurs for, hvilket behov selskaberne skal bygge elnettet til at servicere, siger Anders Stouge, viceadministrerende direktør i Dansk Energi:

- Det kræver, at vi får overblik over indholdet af regeringens klimaplan, og at vi får tilladelse til på forhånd at planlægge og investere for at kunne servicere det elforbrug, der kommer af den grønne omstilling. Vi skal have have ændret reguleringen, så den giver elnetselskaberne mulighed for at investere i nettet i tide, så det kan levere el til danskerne, siger Anders Stouge.