Danmark har Europas næstlaveste priser på kopimedicin

Danskerne har adgang til nogle af Europas billigste lægemidler, og det sparede i 2018 samfundet og borgerne for i alt 2,7 milliarder kr.

Priserne på kopimedicin i Danmark er blandt de laveste i Europa. Kun i Holland er medicinen en anelse billigere. Det viser en undersøgelse af priserne fra første kvartal i år fra det internationale analyseinstitut Iqvia. Her har man sammenlignet de gennemsnitlige priser på en døgndosis kopimedicin inden for syv af de største terapiområder, der er udsat for generisk konkurrence – det vil sige, hvor patentet på originalmedicinen er udløbet, og der derfor er flere producenter på markedet.

De syv terapiområder dækker bl.a. kolesterolmedicin, antidepressiv medicin, smertestillende medicin og mavesårsmedicin. De udgør tilsammen omkring en tredjedel af al den medicin, der udleveres fra de danske apoteker.

De lave priser på kopimedicin herhjemme skyldes den hårde konkurrence, der er på det danske marked, hvor priserne på medicin fastsættes gennem en licitation hver 14. dag. Her byder producenterne af medicin ind med deres priser på, hvad et givent lægemiddel skal koste.

Apotekerne skal altid tilbyde kunderne den billigste pakning. Dette kaldes substitution, og det vælger langt de fleste kunder frem for det ofte dyrere originale lægemiddel, som lægen har ordineret. Kun 7 procent af de pakninger, apotekerne udleverer, er de dyrere udgaver af medicinen – og det er typisk originalen.

I 2018 substituerede apotekerne knap 20 millioner gange til en anden og billigere pakning. Kunden sparer i gennemsnit op mod 140 kr. per pakning på at få den billigste kopimedicin i stedet for det (ofte dyreste), lægen har ordineret. Apotekernes substitution til billigste præparat førte i 2018 til en besparelse for samfundet og borgerne på 2,7 milliarder kroner.

Yderligere information fås hos Danmarks Apotekerforening, analysechef Per Nielsen, tlf. 27 51 86 87.