Danmark halter stadig bagefter klimakampen

Fint energiforlig, der dog stadig efterlader mange grønne ambitioner tilbage

Vi er glade for, at alle folketingets partier står bag energiforliget, som fik løftet regeringens oprindelige oplæg i en mere grøn retning, siger Thomas Damkjær Petersen.

Tre havvindemølleparker, højere målsætning for vedvarende energi og flere penge til energiforskning er skridt i den rigtige retning, men der er stadig meget at arbejde med i de kommende år. Det understreger Thomas Damkjær Petersen, der er formand for Ingeniørforeningen, IDA, der påpeger, at energiaftalen indeholder positive elementer:

»Jeg er meget glad for at se, at politikkerne nu har forstået, at energiforskningsmidler skal prioriteres højere, hvis vi vil omsætte investeringer i den grønne omstilling i vækst og arbejdspladser, « siger Thomas Damkjær Petersen og fortsætter:

»Det er ærgerligt, at politikerne ikke griber chancen for at bringe Danmark helt tilbage i den globale energiførertrøje og at Danmark ikke er parat til at gå forrest i klimakampen, som regeringen ellers lovede i sit energiudspil. Jeg håber, at en eventuel fremtidig opgradering af aftalen vil sætte mål for energieffektiviseringer i både bygninger og for industrien og få skovlen under transportens CO2-udledninger som er det, Danmark har brug for,«siger Thomas Damkjær Petersen.

Energiaftaler i Danmark er det, der skal sikre, at vi både fjerner os fra fossil energi og, at vi har et godt grundlag for vækst, eksport og arbejdspladser i energiindustrien. Derfor undrer det Thomas Damkjær Petersen, at aftalen ikke prioriterer energieffektiviseringer højere, da der nu er væsentligt færre penge til dem, end den tidligere aftale indeholdte.

»For at Danmark igen skal blive det land, alle skæver til, når det kommer til visioner på energiområdet, så kræver det, at vi har alle med – og det gælder i høj grad også borgerne, for 30 procent af vores samlede energiforbrug netop finder sted i de danske husholdninger,« siger Thomas Damkjær Petersen.

Thomas Damkjær Petersen, formand for Ingeniørforeningen, IDA - tlf. 21708784
Tina Splidsboel, presserådgiver, IDA - tlf. 60 666 700 - mail: tsp@ida.dk