Danmark genvalgt til IMO’s Råd
IMO sætter globale standarder for maritim sikkerhed og miljøbeskyttelse af verdenshavene. Derfor har det stor betydning for dansk skibsfart, at Danmark får mest mulig indflydelse i IMO. Her er det afgørende at blive valgt til Rådet, der fungerer som IMO’s bestyrelse og bl.a. beslutter organisationens strategi og budget.
Valgkampen har denne gang været hårdere end sædvanligt. Der var der 46 kandidater til de 40 pladser i Rådet og kampvalg i to af de tre valggrupper – også i gruppe C, hvor Danmark stillede op.
Andreas Nordseth, direktør i Søfartsstyrelsen:
”Det glæder mig, at vi er blevet genvalgt til at være medlem af IMO’s Råd med stor opbakning. Med verdens 14. største skibsregister er det vigtigt for os at være repræsenteret på højeste niveau i organisationen, så vi kan bidrage til at sikre, at IMO forbliver det globale omdrejningspunkt for regulering af skibsfarten. At Danmark igen er blevet genvalgt er en kæmpe anerkendelse af vores indsats i IMO. Vi vil bruge pladsen i Rådet til at fortsætte vores arbejde for at skabe de bedst mulige rammer for kvalitetsskibsfart på globalt plan.”
Danmark er en stærk maritim nation, som også har væsentlige kyststatsinteresser, og danske rederier er med en samlet bruttotonnage på 61,2 mio. aktuelt verdens syvendestørste operatør af bruttotonnage.
Danmarks mærkesager under valgkampen har bl.a. været følgende emner:
- En IMO-strategi for reduktion af drivhusgasser fra skibe
Effektiv håndhævelse og lige, globale konkurrencevilkår for shippingindustrien
Fremtidssikret og digitaliseringsparat regulering
Det nyvalgte Råd for 2018-19
I gruppe A, hvor der ikke var kampvalg, blev følgende lande valgt ind i Rådet: Grækenland, Italien, Japan, Kina, Norge, Panama, Rusland, Storbritannien, Sydkorea og USA.
I gruppe B har der sædvanligvis ikke har været kampvalg, men Australien og De Forenede Arabiske Emirater meldte sig som udfordrere, så der var 12 kandidater til 10 pladser. Det lykkedes begge lande at komme ind sammen med Brasilien, Canada, Frankrig, Holland, Indien, Spanien, Sverige og Tyskland. Argentina og Bangladesh røg dermed ud.
I gruppe C kom følgende lande ind sammen med Danmark: Bahamas, Belgien, Chile, Cypern, Egypten, Filippinerne, Indonesien, Jamaica, Kenya, Liberia, Malaysia, Malta, Marokko, Mexico, Peru, Singapore, Sydafrika, Thailand og Tyrkiet. Algeriet, Antigua og Barbuda, Nigeria samt Saudi Arabien, der alle var udfordrere, kom ikke ind.
Fakta
Valg til Rådet afholdes hvert andet år under IMO’s generalforsamling. Danmark blev valgt ind første gang i 2001 og er siden da blevet genvalgt.
IMO er FN’s specialiserede agentur for søfart, som har til opgave at sætte globale standarder for maritim sikkerhed og miljøbeskyttelse af verdenshavene. IMO har 172 medlemslande. Heraf sidder 40 lande i IMO’s Råd, der kan betegnes som organisationens bestyrelse.
Nøgleord
Billeder
Information om Søfartsstyrelsen
I Søfartsstyrelsen arbejder vi for at skabe sikkerhed til søs og vækst i de maritime erhverv i Danmark. For os går sikkerhed og vækst hånd i hånd, fordi væksten i Det Blå Danmark skal bygge på kvalitetsskibsfart.
Følg pressemeddelelser fra Søfartsstyrelsen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Søfartsstyrelsen
Modernisering af danske skibsruter30.6.2020 14:22:43 CEST | Pressemeddelelse
1. juli 2020 træder nye skibsruter i Kattegat og Skagerrak i kraft. Samtidig tages digitale løsninger i brug med virtuelle bøjer.
Alle, der styrer vandscootere skal have vandscooterbevis12.6.2020 14:50:17 CEST | Pressemeddelelse
Overgangsordning er slut. Nu skal alle have et vandscooterbevis for at styre en vandscooter.
IALA omdannes til IGO28.2.2020 10:21:06 CET | Pressemeddelelse
Fredag den 28. februar blev en ny konvention om IALA vedtaget i Kuala Lumpur, Malaysia.
Digitale redskaber tages i brug til nye skibsruter i danske farvande4.2.2020 14:26:33 CET | Pressemeddelelse
Den 1. juli 2020 etableres der nye skibsruter i Kattegat og Skagerrak. Ruterne skal øge sejladssikkerheden for de ca. 70.000 skibe som årligt gennemsejler farvandene
Statistikken om Det Blå Danmark er opdateret29.1.2020 09:31:29 CET | Pressemeddelelse
Søfartsstyrelsen har netop udgivet seneste rapport om beskæftigelse og produktion i Det Blå Danmark.