Danmark er i god økonomisk grundform trods beskeden vækst

Der er ikke meget at råbe hurra for, når man ser på den beskedne økonomiske vækst de seneste måneder. Men der er grund til at glæde sig over, at det går frem ad med beskæftigelsen og med investeringerne i nye boliger. Sådan lyder kommentaren fra Dansk Byggeris cheføkonom Bo Sandberg til nationalregnskabet for 2. kvartal fra Danmarks Statistik.

En økonomisk vækst på 0,2 procent i april, maj og juni er ikke imponerende. Det er især landbruget og energisektoren, der trækker ned, og det bliver nok kun værre i 3. kvartal, siger Bo Sandberg, der dog glæder sig over, at der bliver skabt stadig flere job ikke mindst i bygge- og anlægsvirksomhederne.

- Det er på arbejdsmarkedet, at solstrålehistorierne findes. Og på mange måder er den stærke fremgang i beskæftigelsen måned for måned en bedre indikator for dansk økonomi end BNP-tallet. Grundformen i samfundsøkonomien er ganske fin. På mange måder kan man sige, at dansk økonomi er kedelig på den gode måde, siger Bo Sandberg.

Brug for reformer på arbejdsmarkedet

Dansk Byggeri mener, at det er vigtigt at få de rette proportioner ind i debatten om dansk økonomi.

- Det er i min optik useriøst, hvis man nu igen prøver alle mulige krumspring for at opfinde en brændende platform. Vi er i et solidt og bredt funderet opsving. Men intet opsving varer som bekendt evigt, og det gør det nuværende heller ikke. Derfor bør politikerne nu i god ro og orden tænke nogle skaktræk frem. Det er i opgangstider, hvor der er job at få, at man med fordel bør skrue op for reformdagsordenen og dermed mindske risikoen for overophedning eller stagnation, siger cheføkonom Bo Sandberg.

Dansk Byggeri glæder sig over, at investeringerne i boliger er steget med 10,9 procent i 1. halvår i år sammenlignet med samme periode sidste år.

- Det bidrager positivt til den økonomiske vækst. Ikke mindst fordi det er et reelt behov for fx både studieboliger og små familieboliger i hovedstaden, som boligbyggeriet imødekommer, siger cheføkonom Bo Sandberg, Dansk Byggeri.

Cheføkonom Bo Sandberg, bsa@danskbyggeri.dk, 28 50 38 19
Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, 21 24 47 02