Danmark eksporterer energiteknologi og -service for over 100 mia. kr.

For femte år i træk har danske virksomheder eksporteret energiteknologi og -service for over 100 milliarder kroner. En opgørelse, der er lavet af Dansk Industri, Dansk Energi, Energistyrelsen, Wind Denmark og Dansk Fjernvarme, viser, at der i 2018 blev eksporteret for 108 milliarder kroner.

Eksporten af energiteknologi og -service var en anelse (3 procent) lavere i 2018 end året før. Det skyldes, at Storbritannien aftog ekstraordinært meget teknologi til vindmøller i 2017.

- Eksporten af energiteknologi ligger på et stabilt højt niveau. De energiteknologiske virksomheder skaber arbejdspladser og store indtægter, som er til glæde for det danske samfund. For eksempel er eksporten af teknologi til energilagring og energibesparelser i vækst. Her er der mange muligheder i fremtiden - ikke mindst i EU, siger Troels Ranis, branchedirektør i DI Energi.

Eksporten af energiteknologi og -service er steget 42 procent siden 2010. I 2014 passerede eksporten 100 milliarder kroner, og det niveau har den holdt lige siden.

Væksten er båret af grøn energiteknologi. Eksporten af den øvrige energiteknologi har ligget stort set konstant i den periode, hvor opgørelsen er lavet.

- Den globale efterspørgsel efter grønne løsninger er generelt stigende. Alene den grønne omstilling i EU vil øge det grønne bundtræk i efterspørgslen. Derfor er der god grund til at forvente, at vi fremover kan få yderligere vækst i eksporten. Men det kræver, at vi bliver ved med at gå foran i Danmark, så vi kan blive ved med at tilbyde gode, velafprøvede og konkurrencedygtige grønne løsninger, siger Anders Stouge, viceadm. direktør i Dansk Energi.

Faldet i eksporten på 3 procent fra 2017 til 2018 skyldes først og fremmest, at der blev eksporteret mindre vindenergiteknologi. Men vindmøllerne udgør med 54,8 milliarder kroner halvdelen af eksporten.

- Vindenergiteknologi- og services er en dansk kernekompetence, der er med til at trække hele eksporten af energi frem og står for godt 6 procent af vores vareeksport. 2017 var et rekordår for opstilling af vindmøller i Europa, mens 2018 var mindre godt, og derfor ser vi et fald i eksporten af teknologi, navnlig grundet udsving i de to store markeder, Tyskland og Storbritannien, mens andre markeder som Sverige og Norge bidrog positivt, siger Jan Hylleberg, adm. direktør i Wind Denmark

Eksporten af fjernvarme-, bioenergi- og anden effektiv energiteknologi er steget fra 2017 til 2018. Eksporten af fjernvarmeteknologi er på 5,6 milliarder kroner.

- Fjernvarme i Danmark har potentiale til at blive fuldstændig grøn i 2030 og vil dermed kunne levere cirka halvdelen af den nødvendige CO2-reduktion for at nå Folketingets klimamål. Dermed vil den danske fjernvarme fungere som et blankpoleret eksportvindue for de internationale markeder, der står overfor udfordringen med at sikre grøn varme til deres borgere, så vi i fællesskab kan leve op til klimamålene, siger Kim Mortensen, direktør i Dansk Fjernvarme.

De største eksportmarkeder for dansk energiteknologi er fortsat de europæiske nærmarkeder. Tyskland er det vigtigste marked med en eksport på 17 milliarder kroner. Derefter kommer Storbritannien med 10,5 milliarder kroner.

- Energistyrelsen samarbejder med 15 af verdens største økonomier om en grøn omstilling af energisektoren. Det er godt for klimaet. Og det udvider og modner samtidig markeder for eksport af dansk energiteknologi inden for blandt andet vind, energieffektivitet og fjernvarme, sigerKristoffer Böttzauw, direktør i Energistyrelsen.

I de senere år er eksporten til USA og Kina vokset. Det hører dog med til billedet, at energiteknologi – for eksempel vindmøller eller energibesparende produkter - der bliver produceret i Kina og USA af danske virksomheder ikke tæller med i statistikken.

Det er første gang, at Dansk Industri, Dansk Energi, Energistyrelsen, Wind Denmark og Dansk Fjernvarme fremlægger en fælles opgørelse over eksporten af energiteknologi og -service. Opgørelsen over eksporten af energiteknologi og -service i 2019 ventes at komme i løbet af foråret 2020.

For yderligere oplysninger:

Branchedirektør i DI Energi Troels Ranis træffes via presserådgiver Claus Kaae-Nielsen på 2332 6829 eller clkn@di.dk

Viceadm. direktør i Dansk Energi Anders Stouge træffes via presserådgiver Inger Schroll-Fleischer på 2265 0919 eller isf@danskenergi.dk

Adm. direktør i Wind Denmark Jan Hylleberg træffes via presse- og kommunikationschef Peter Alexandersen på 2225 9072 eller pal@winddenmark.dk​

Direktør i Dansk Fjernvarme Kim Mortensen træffes via pressechef Rune Birk Nielsen på 2490 4197eller RBN@danskfjernvarme.dk

Direktør i Energistyrelsen Kristoffer Böttzauw træffes via pressemedarbejder Malthe Jul Garnak på 3392 6667 eller maga@ens.dk

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Claus Kaae-Nielsen på clkn@di.dk eller 2332 6829

DI: Ny aftale holder hånden under tusindvis af arbejdspladser30.3.2020 15:34:55 CESTPressemeddelelse

Regeringen og arbejdsmarkedets parter har mandag eftermiddag aftalt at forbedre aftalen om lønkompensation. Virksomheder, der sender medarbejdere hjem med fuld løn, får nu mulighed for at få en lønkompensation på 75 procent af lønnen for funktionærer og 90 procent af lønnen for timelønnede – med et maksimumbeløb på 30.000 kr. for begge. Der er tale om markante forbedringer af ordningen, som vil holde hånden under tusindvis af arbejdspladser, lyder det fra DI.

DI: Danske virksomheder er ramt hårdere, hurtigere og voldsommere end nogensinde før29.3.2020 15:53:33 CESTPressemeddelelse

Statsminister Mette Frederiksen har her til eftermiddag holdt et virtuelt topmøde med erhvervsledere, hvor DI’s adm. direktør påpegede, at coronakrisen har ramt virksomhederne hårdere end nogensinde før. Det haster med at få bragt hjælpepakkerne i spil og være klar med yderligere tiltag. Men frem for alt er der behov for – sammen – at bane vejen for en forsvarlig og balanceret genåbning af Danmark, og DI glæder sig over den gode dialog om det mellem erhvervslivet og regeringen.

DI helt enig med vismændene: Hjælpepakkerne skal ud at virke – hurtigst muligt24.3.2020 12:00:00 CETPressemeddelelse

De økonomiske vismænd, der også udgør Produktivitetsrådet, har i dag offentliggjort deres produktivitetsrapport med vismændenes vurdering af produktivitetsudviklingen. Derudover indeholder rapporten en vurdering af de økonomiske tiltag i relation til coronakrisen. Dansk Industri mener, at vismændene har en vigtig pointe i forhold til de vedtagne hjælpepakker: De skal være så enkle som muligt – og sættes i værk med det samme.