Danmark dumper i rygeforebyggelse

Danmark sakker bagud, når det gælder om at forebygge rygning. En ny opgørelse viser, at Danmark er rutsjet fra en 15. plads ned til en sølle placering som nummer 23 ud af 35 europæiske lande. Det er pinligt, og det koster liv, lyder det fra Kræftens Bekæmpelse.

De nedslående tal kommer fra ’Association of European Cancer Leagues’, der løbende rangordner de europæiske lande ud fra deres indsats mod tobak. Ifølge opgørelsen er det ikke kun vore skandinaviske naboer, der er langt foran os. Danmark bliver også overhalet inden om af lande som Ukraine og Bulgarien, når det gælder forebyggelse af rygning.

- Det ser ikke godt ud. Hvor andre lande i vores område virkelig rykker og tager nye værktøjer i brug, halter Danmark bagefter. Vi er simpelthen ikke på niveau, når det gælder rygeforebyggelse. Det er pinligt, og det koster liv, advarer Niels Them Kjær, projektchef for tobaksforebyggelse i Kræftens Bekæmpelse.

Lovgivning giver point

Danmark fik sin hidtil højeste placering som nummer 13 i 2010. Siden er det gået ned ad bakke. Med kun 45 point ud af 100 mulige placerer Danmark sig i den dårligste halvdel af feltet. Topscorerne er lande som England, Irland, Island, Frankrig, Finland og Norge, der bruger lovgivning for få blive rygningen kvit.

- Det er tiltag som neutrale cigaretpakker, høj pris, tobak under disken og forbud mod rygning, hvor der er børn og unge, der placerer nogle lande i tobaksforebyggelsens superliga. Og der kan vi ikke være med, konstaterer Niels Them Kjær.

Modsat foregangslandene, er der i Danmark ikke indført nye tiltag, der kan dæmme op for rygning, selv om det er tiltrængt: Ifølge Statens Institut for Folkesundhed starter 40 børn og unge hver dag med at ryge og antallet af unge rygere stiger.

Der findes dog lande, hvor det står værre til end i Danmark. Helt i bund af ranglisten ligger Østrig, hvor man stadig kan ryge på caféer, og Tyskland, hvor tobaksfirmaerne har frit slag til at reklamere for tobaksvarer.

Fakta om undersøgelsen

'Association of European Cancer Leagues' har siden 2006 jævnligt rangordnet de europæiske lande i forhold til indsatser for rygeforebyggelse.

Ranglisten bliver til ved, at landene får point ud fra deres indsatser inden for seks tobaksområder: Pris, røgfri miljøer, offentlige udgifter til kampagner, begrænsning af markedsføring, advarsler på tobakspakker og hjælp til rygestop.

I 2015 lå Danmark på en 15. plads, i 2016 på en 23. plads.

Topplaceringerne i 2016 går til England, Irland, Island, Frankrig og Norge. Helt i bund finder man Østrig og Tyskland.

Læs mere: www.tobaccocontrolscale.org

Niels Them Kjær
Projektchef for tobak, Kræftens Bekæmpelse:
Email: ntk@cancer.dk

Ny stor undersøgelse kortlægger senfølger hos overlevere efter kræft i ungdommen29.6.2018 17:06pressemeddelelse

Behandling af kræft bliver hele tiden bedre, og flere overlever sygdommen. Derfor bliver det mere og mere vigtigt at have fokus på, hvordan man får et godt liv efter sygdommen. Ny forskning fra Kræftens Bekæmpelse kortlægger nu, i den største undersøgelse af sin slags til dato, hvilke senfølger tidligere kræftpatienter har risiko for at få i form af sygdomme der rammer kroppens hormonsystemer. Det er viden som kan bruges til at opdage senfølgerne tidligt og måske mindske omfanget.

Ny forskning: Sådan virker lægemiddel mod arvelig kræft27.6.2018 19:09pressemeddelelse

Kræftmedicin mod blandt andet arvelig bryst- og æggestokkræft er effektivt – men ikke af den grund man hidtil har troet. Det viser ny forskning fra Kræftens Bekæmpelse som samtidig giver en ny forklaring på helt grundlæggende processer under celledeling. Det er viden, som i fremtiden måske kan føre til bedre behandlinger mod en række kræftsygdomme. Resultaterne er netop offentliggjort i det anerkendte videnskabelige tidsskrift, Nature.