Udenrigsministeriet

Danmark donerer 358.700 vaccinedoser til Kenya

4.6.2021 09:00:00 CEST | Udenrigsministeriet | Pressemeddelelse

Del
De danske myndigheder forventer hurtigst muligt at kunne levere AstraZeneca vacciner til Kenya. UNICEF vil stå for logistikken.

Regeringen har besluttet at donere 358.700 vaccinedoser med udløb d. 31. juli til Kenya. UNICEF vil stå for logistikken i forbindelse med leveringen og bistå med kontakten til det kenyanske sundhedsministerium. UNICEF og de kenyanske myndigheder har tilkendegivet, at det vil være muligt at anvende vaccinerne i Kenya, inden de udløber. 

Danmark har en stor mængde ubrugte AstraZeneca vacciner på lager, som snart udløber. Regeringen er opsat på, at ingen vacciner så vidt muligt skal gå til spilde. De 358.700 vaccinedoser er en del af de tre millioner vacciner, som regeringen har meldt ud, at Danmark forventer at donere i løbet af 2021.

Udviklingsminister Flemming Møller Mortensen udtaler:

”Det er vigtigt med international solidaritet i en pandemi. Ingen er sikre før alle er sikre. Derfor er jeg er stolt af, at vi nu laver den første store donation af vacciner. Kenya står i en svær situation da de har modtaget langt færre vacciner, end de skulle have haft.  Derfor glæder det mig virkelig, at vi med danskindkøbte vacciner kan hjælpe og beskytte rigtig mange mennesker i Kenya mod pandemien.”

Han tilføjer: ”Med hjælp fra UNICEF her i København kan vi få vaccinerne fra Danmark til Kenya og i brug dér, hvor de kan gøre en reel forskel.  Kenya har i mange år været en tæt samarbejdspartner for Danmark og med denne aftale styrker vi de bånd endnu mere.”

Sundhedsminister Magnus Heunicke udtaler:

”Vaccinerne skal selvfølgelig ud og gøre gavn, der hvor der er behov, og når vi står i en pandemisk situation, er vi afhængige af, at alle lande får vaccineret deres befolkninger. Vi skal så vidt muligt undgå, at vaccinerne går til spilde, og derfor er det positivt, at Kenya kan bruge dem. Vi har stadig rigeligt med doser på lager med længere holdbarhed, som kan benyttes i tilvalgsordningen.”

De danske sundhedsmyndigheder er i tæt dialog med UNICEF og kenyanske myndigheder om logistikken i forbindelse med donationen.

KONTAKT

For spørgsmål om detaljer om aftalen: presse@ssi.dk

For sundhedsfaglige spørgsmål om vacciner og den nationale vaccineudrulning: pressevagt@sum.dk

For information om henvendelser fra andre lande til Danmark om vaccinedonation: pressevagten@um.dk

Information om Udenrigsministeriet

Udenrigsministeriet
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2
1448 København K

33 92 00 00http://um.dk/

Følg pressemeddelelser fra Udenrigsministeriet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Udenrigsministeriet

Danmark genåbner ambassade i Iran23.6.2026 09:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Den danske ambassade i Iran er blevet genåbnet. Det har udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen i dag meddelt Udenrigspolitisk Nævn. Den danske ambassade i Iran har været midlertidigt lukket for offentligheden siden 10. marts 2026 grundet den alvorlige situation i landet. I lyset af den forbedrede sikkerhedssituation i Iran genåbnes ambassaden i Teheran. Danmarks ambassadør til Iran har siden 19. juni arbejdet fra ambassaden. De iranske myndigheder er orienteret om ambassadens genåbning og ambassadørens returnering. Med genåbningen følger Danmark en række andre EU-lande, som også har genåbnet deres ambassader i Teheran. Genåbningen af ambassaden i Teheran ændrer ikke ved, at Udenrigsministeriet fortsat fraråder alle rejser til Iran, ligesom danskere, som opholder sig i Iran, fortsat opfordres til at forlade landet. For yderligere kontakt: pressevagten@um.dk

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye