Danish Crown gør udfordring til gastronomi

Til gavn for både dyrevelfærd og spisekvalitet vil AB Catering, BC Catering og Inco nu i samarbejde med Danish Crown sælge kød fra såkaldte krydsningskalve under navnet Dansk Gastro Kalv til danske restauranter og kantiner.

Det har i årevis været en sløj forretning for landmanden at fede jerseykalve eller tyrekalve op til slagtning, men nu giver en ny metode, hvor man krydser jerseykøer med kødkvæg, luft under vingerne for en ny type kalvekød med meget høj kvalitet.

Og det er lige præcis, hvad AB Catering, BC Catering og Inco har ledt efter. Derfor præsenterer de nu i samarbejde med Danish Crown en ny type kalvekød under navnet Dansk Gastro Kalv, der sælges til restauranter og kantiner.

- Der er stor fokus på bæredygtighed, dyrevelfærd og danskhed, og det er noget, vi som grossist gerne vil bakke op om og tilbyde vores kunder. Det vægter naturligvis tungt, at det netop er Danish Crown og dermed danske landmænd, der er samarbejdspartneren. For det sikrer os som grossist de mængder vi skal bruge og samtidig er tilliden i top i forhold til både produktion og fødevaresikkerhed, siger Jesper Bonderup, indkøbschef i Dansk Cater, der ejer AB Catering, BC Catering og Inco.

Førende i verden
Det er Landbrug & Fødevarers videnscenter SEGES, der nu gør muligt for danske landmænd at avle krydsningskalve.

Krydsningen får de nye kalve til at vokse hurtigere, der dermed giver landmanden mulighed for at kunne sælge et attraktivt dyr til slagteriet.

- Vi startede som de første i 2011 med at arbejde med kønssorteret sæd, og derfor er Danmark førende på det her område. Der findes andre lande, der arbejder med det her, men danske landmænd har været med på idéen fra start, og derfor er vi også dem, der er absolut førende i dag, siger Per Spleth, specialkonsulent hos SEGES.

Arbejdet med det, der nu bliver til Dansk Gastro Kalv har medvirket til at nedbringe eksporten af danske spædekalve med næsten en tredjedel siden 2013. Samtidig er landmændenes tilførsler af kalve under velfærdskonceptet Dansk Kalv steget med over 20 pct.

Fælles ansvar
Når Danish Crown Beef lancerer konceptet i samarbejde med AB Catering, BC Catering og Inco, skyldes det, at historien om kalvenes liv, velfærden i staldene og spisekvaliteten passer perfekt til det, som efterspørges af kokke i storkøkkener, kantiner og restauranter over hele landet.

- Krydsningskalvene og dermed Dansk Gastro Kalv er i mine øjne en brandgod historie, når vi snakker bæredygtighed. Og når jeg taler med kokke, så har mange af dem faktisk fokus på, at vi i fællesskab med de danske landmænd skal tage et ansvar for at udnytte de ressourcer, vi har til rådighed bedst muligt, siger Claus Hein, der er salgsdirektør i Danish Crown Beef.

Danish Crown Beef er Danmarks største leverandør af oksekød og ejes af ca. 5000 danske landmænd.

Yderligere oplysninger:
Jens Hansen, pressechef, Danish Crown, tlf. 51 60 07 20
Caroline Gerd Frandsen, pressekonsulent, Landbrug & Fødevarer, tlf. 20 76 17 90, cagf@lf.dk