Danfoss og BILA deler automatiseringserfaringer med SMV’erne

En af de tre finalister til den prestigefyldte DIRA-pris for årets bedste automatiseringsprojekt i Danmark har taget et stort teknologisk spring for at holde sig konkurrencedygtige de næste mange. Det forpligter at være stor, mener man hos Danfoss i Gråsten, der sammen med BILA gerne udveksler erfaringer om vellykket automation med SMV’erne i fremstillingsindustrien.

Tre nye robotceller hos Danfoss i Gråsten, udviklet sammen med automationshuset BILA, giver et fingerpeg om fremtidens fleksible matrix-produktion – og har udløst en finalistnominering til DIRA Automatiseringsprisen 2021.

Tre nye robotceller hos Danfoss i Gråsten giver et fingerpeg om fremtidens fleksible matrix-produktion – og har udløst en finalistnominering til DIRA Automatiseringsprisen 2021. Tirsdag 5. oktober afsløres det ved åbningen af industrimessen hi Tech & Industry Scandinavia, om Danfoss’ VIKING-projekt, realiseret i samarbejde med automationshuset BILA, er det allermest overbevisende automationsprojekt i 2021.

I en tid hvor alle taler om chipkrise, månedlange leveringstider på komponenter og sammenbrudte forsyningskæder, holder de hovedet koldt og fastholder en ambitiøs målsætning hos Danfoss Drives i Gråsten der producerer frekvensomformere, der bruges til at regulere hastigheden på elektriske motorer. Her findes et af Danfoss’ største og modigste udviklingsprojekter: Producenten fremtidssikrer sin produktion ved at omdesigne frekvensomformere til fuldautomatisk montage. Før foregik alt manuelt. Nu kan kunderne selv konfigurere via online produktkonfigurator. Ordresystemet giver automatisk besked til robotcellerne. Processen fra salg til levering er automatiseret, sortimentet udvidet, leveringstiden forkortet, produktionsomkostningerne reduceret. Der er også bæredygtighed i det nye produktionssetup; Danfoss kan flytte rundt på udstyr og undgå skrotning.

16. september 2021 åbnede Danfoss dørene op til sin fabrik i Gråsten for sammen med automationsleverandøren BILA at fortælle om og vise deres automationsprojekt til mange andre danske industrivirksomheder.

I Danfoss har vi taget et større teknologisk spring for at holde os konkurrencedygtige de næste mange år.  I den forbindelse er det en fordel at være en større virksomhed, hvor vores omsætning kan tilgodese en større indsats og investering i fremtidens fabrik. Vi har mulighed for at investere mere end de fleste i forskning og teknologi-afklaring, som gerne skal sikre vi får taget de rigtige valg for et fremtidigt setup. Her er det bestemt vigtigt løbende at være i dialog med andre SMV’er i Danmark, både for at vi bliver inspireret og får ny innovation med ombord, men ligeså meget for at give feedback på de udfordringer og behov, andre industrivirksomheder står med. Det er også for erfaringsudvekslingens skyld, vi er med i DIRA og Odense Robotics, siger Martin Høgsbjerg, Head of Supply Chain Technology i Danfoss.

Komponenter designet til robotters logik

Danfoss startede sit VIKING-projekt i 207 og inviterede automationshuset BILA helt ind det allerhelligste: udviklingsafdelingen, for sammen med produktdesignere at kunne teste nye prototypers og komponenters ”automatiserbarhed”. Det at sammenkoble en modulær produktplatform med modulære produktionsceller er særdeles epokegørende. Filosofien er at skabe fælles gribepunkter på komponenter med en enklere udformning og dermed sikre kontrol over tolerancer ved at minimere fejlkilder; I cellerne måler force torque-sensorer, om montering er korrekt og begrænser behovet for kostbart vision-udstyr. Det sikrer systematisk kvalitetskontrol og reducerer markant risikoen for menneskelige fejl.

Fabrikslayoutet er nytænkt, så kitting og picking af komponenter til produktionen nu er samlet ét sted, mens montage foregår decentralt i modulære robotceller. Med en fabrik designet til one piece flow og en automatik i ordreafviklingen via produktgenerator sikrer Danfoss en konkurrencedygtig leveringstid uanset, hvilken variant, kunder bestiller.

Den generelle gennemløbstid er nedbragt til 2 timer, og dermed kan Danfoss have produkter leveringsklare inden for et døgn. Danfoss vinder stadigt flere markedsandele netop på at kunne levere kundespecifikke produkter hurtigt til hele verden.

Hos BILA sætter automationsfolkene stor pris på Danfoss’ tillidsfulde samarbejdsform. Den gør det nemlig muligt at skabe endnu bedre resultater til inspiration for resten af Danmarks industri.

Sammen med Danfoss har vi fundet frem til en unik samarbejdsmodel, der skaber gevinster for virksomheder og samfundet. Danfoss har lukket os tidligt ind i udviklingsprocessen omkring produktdesign, så vi kunne afprøve nye løsninger i BILA’s innovation lab sideløbende med udviklingen af produktdesign og dermed teste og validere, imens produkterne udvikles. Det er et ægte partnerskab med stor grad af tillid og åbenhed, hvor vi bruger hinandens kompetencer og udnytter synergien i, at Danfoss har produktkendskabet og BILA har proces/automationskendskabet. Resultatet er et unikt produkt og en konkurrencedygtig produktion for Danfoss, konstaterer Flemming Bunde, Market Unit Manager i BILA.

Robotter tiltrækker den unge generation

En af de interesserede tilhørere til DIRA-arrangementet hos Danfoss var formanden for BM Silo, Dorte Zacho Martinsen. Selvom hendes virksomhed er betydeligt mindre end Danfoss, ser hun mange paralleller og inspiration.

”Jeg brænder også for automation. Robotter udfordrer os til at finde simple løsninger på komplekse problemer. Det kan vi, når vi sammensætter et team af både ingeniører og faglærte operatører, som sammen kan skabe den første automationssucces. Som arbejdsgivere er vi også nødt til at forholde os til, at vi både har mangel på arbejdskraft i industrien og møder en generation af unge mennesker, som er født i en digitale tidsalder og gerne vil bringe deres kompetencer i spil. De vil ikke bare arbejde som robotter, som jo dybest set er en arm og ingen hjerne. De vil udfordres. Derfor er vi også i gang med vores næste store automationsprojekt i BM Silo, siger Dorte Zacho Martinsen, som i forvejen har investeret i 5 robotter i dag og kranløsninger til silovirksomhedens råvarelager.

Interview med BILA:
Kontakt Malene Grouleff, presserådgiver for BILA A/S, +45 28915809, malene@grouleff.it, som også er til stede for pressen under hi-messen 5.-7. oktober i MCH Messecenter Herning.

"I Danmark er vi verdensmestre i tillid, så vi har et unikt udgangspunkt for at skabe et tæt samarbejde, hvor vi bruger hinandens styrker til at skabe gevinster for hinandens virksomheder og for det danske samfund som helhed," påpegede Flemming Bunde fra BILA, som er en af de nøglepersoner fra BILA, der spiller en rolle i Danfoss store Viking-projekt.

Automationshuset BILA kåret som global topleverandør af robotfirmaer30.9.2021 14:48:56 CEST | Nyhed

Det danske firma BILA A/S, som automatiserer i hele industrien, er netop blevet hædret som en af verdens største leverandører af cobots fra Universal Robots og også som en af de 10 største forhandlere globalt af producenten OnRobots værktøjer til robotarme. BILAs forklaring på, at et relativt lille land kan opnå så markant en placering, er automationshusets gode samarbejdspartnere, en stærk forankring og solide kompetencer. Industriens indkøbere kan møde både BILA og eksperter fra partnerne OnRobot, Migatronic og EasyRobotics på BILAs stand på hi-messen i Herning 5.-7. oktober.

Robotter hjælper Danpo med at løfte volumen, kvalitet og arbejdsmiljø13.9.2021 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse