Dan Skjerning valgt til DGI’s hovedbestyrelse

Dan Skjerning, der er formand for DGI Sydøstjylland og medlem af kommunalbestyrelsen i Vejle for Socialdemokraterne, er på DGI’s årsmøde 3. november blevet valgt til DGI’s hovedbestyrelse.

49-årige Dan Skjerning brænder for idræt og foreningsliv. Som nyvalgt medlemaf hovedbestyrelsen i DGI skal han nu være med til at sætte retningen Danmarks breddeidrætsorganisation med 6.300 foreninger og 1,5 millioner medlemmer.

Han skal blandt andet arbejde med DGI og DIF’s fælles vision Bevæg dig for livet og DGI’s nye initiativ, der skal sikre børn og unge lige adgang til foreningslivet.

Netop børn og unges muligheder for idræt og fællesskab er en af Dan Skjernings mærkesager, og derfor glæder han sig over, at der på DGI’s årsmøde blev afsat 70 millioner kroner til at styrke arbejdet, så der fremover ikke er så store forskelle fra kommune til kommune i forhold til, hvor mange børn og unge der er med i idrætten.

”Børn og unge og foreningsdeltagelse er noget af det dybeste af DGI’s DNA. Det drejer sig om dannelse. I Danmark er vi et foreningsland, og DGI er om nogen eksponent for at få fællesskaber til at blomstre, og her er udviklingen af fællesskaber, der er rettet mod nutidens unge helt væsentlig,” siger Dan Skjerning.

På årsmødet fik DGI også ny formand:

”DGI står på tærsklen til en super spændene periode, hvor det bliver utroligt vigtigt at få en samlet organisationen til at trække mod de mål, der er sat. Klargøringen til den bevægelse har jeg via min formandspost i DGI Sydøstjylland været meget engageret i, og jeg vil utroligt gerne bidrage i et større omfang,” siger Dan Skjerning.

Idrætten blev indgangen til lokalpolitik

Dan Skjerning bor i Gårslev mellem Vejle og Fredericia sammen med Dorethe. De har 3+2 voksne børn.

Dan Skjernings første idræt var fodbold, og som 14-årig blev han valgt til hovedbestyrelsen i Gårslev GF, hvor han nåede at have ti års jubilæum som bestyrelsesmedlem. Også håndbold og volleyball har fyldt meget i hans idrætsliv.

Idrætten blev indgangen til lokalpolitik. Dan Skjerning har siden 2001 været valgt til kommunalbestyrelsen i Vejle for Socialdemokraterne. Han har været udvalgsformand i 11 år og været valgt til forskellige institutionsbestyrelser, for eksempel Det Danske Madhus.

Han er også næstformand i den lokale brugs, teatermand på 25 år ved Gårslev Amatør Scene og får motion med både lidt oldboys-bold og cykling.

Dan Skjerning er uddannet typograf og lærer uden bachelor. Han arbejder på et bosted for voksne handicappede.

Dan Skjerning, tlf. 40439565
Majbritt Andersen, pressemedarbejder i DGI, tlf. 2129 4115.

DGI arbejder målrettet for at styrke motion og breddeidræt i Danmark. Vi tror på glæden ved idræt og på styrken i foreningsfællesskabet. DGI's 6300 foreninger har over 1,5 mio. medlemmer.