Dagrofa Foodservice leverer overskud for første gang i en årrække
2022 er en foreløbig kulmination på en målrettet indsats for at gøre Dagrofa Foodservice til en rentabel forretning, som en del af Dagrofas samlede strategi #FremgangSammen.
- Årets resultat lander på 38,9 mio. kr. - en forbedring på 100 mio. kr. i forhold til 2021
- Omsætningen er vokset med 669 mio. kr. i forhold til 2021
|
2022 |
2021 |
2020 |
2019 |
2018 |
Årets resultat |
38,9 mio. kr. |
-61,1 mio. kr. |
-155,9 mio. kr. |
-31,5 mio. kr. |
-126,6 mio. kr. |
Omsætning |
4,44 mia. kr. |
3,77 mia. kr. |
3,57 mia. kr. |
4,39 mia. kr. |
4,23 mia. kr. |
Driftsresultat (EBITDA) |
95,9 mio. kr. |
-30,9 mio. kr. |
-104,2 mio. kr. |
35,3 mio. kr. |
-5,5 mio. kr. |
”Jeg glæder mig over, at vi er lykkedes med at skabe væsentlig fremgang og et positivt årsresultat for første gang i en årrække. Det har været nogle meget udfordrende år, hvor særligt coronanedlukningerne har været hård for alle landets restauranter, hoteller og kantiner. Det seneste år har også været præget af uforudsete hændelser, som f.eks. de meget voldsomme prisstigninger på energi, som vi så i løbet af sensommeren og efteråret” siger Niels Miles Frandsen, adm. direktør i Dagrofa Foodservice.
Han fortsætter:
”I 2022 har vi dog generelt oplevet, at foodservicemarkedet er begyndt at ligne sig selv igen, og det har naturligvis haft stor betydning for os. Samtidig har vi også brugt året på at foretage en række interne driftsoptimeringer af bl.a. vores logistikkæder, hvilket også bidrager til det positive årsresultat. En tredje faktor er, at vi er blevet bedre til at fastholde og vinde nye kunder. Det skyldes ikke mindst, at vi er blevet en mere attraktiv partner gennem et endnu tættere samarbejde med vores specialister som f.eks. HKI Ost, Grambogård og Grøn Fokus.”
Strategien er på plads – men fremtiden byder stadigvæk på dårlig sigtbarhed
I 2022 tog Dagrofa – og dermed også Dagrofa Foodservice - hul på den nye strategi #FremgangSammen, som skal sikre fremadrettet vækst og økonomiske overskud frem mod 2025.
Ifølge Niels Miles Frandsen er Dagrofa Foodservices årsregnskab for 2022 bevis på, at strategien virker efter hensigten:
”Pilen peger opad for Dagrofa Foodservice, og vi har søsat en lang række strategiske initiativer, der skal medvirke til, at vi fortsætter fremgangen. I 2023 og i årene frem investerer vi bl.a. i en helt ny digital kundeoplevelse, et styrket sortiment i samarbejde med vores leverandører og en videreudvikling af vores Cash&Carry-butikker.”
Niels Miles Frandsen siger afslutningsvis:
”Når jeg ser på markedsudviklingen og de mange initiativer, som vi har sat i værk, så har jeg grund til at tro på, at vi i 2023 fortsætter den positive udvikling. Men hvis der er noget, som jeg har lært siden, at jeg startede i Dagrofa Foodservice i marts 2021, så er det, at vi opererer i et uforudsigeligt marked, hvor sigtbarheden ikke er den bedste. Jeg er dog sikker på, at vi som virksomhed er blevet langt bedre rustet til at håndtere, hvad der måtte komme af udfordringer.”
Nøgleord
Kontakter
Lars Hall Bæk Farsøe, kommunikationschef i Dagrofa Foodservice: lar@dgfs.dk / 42332811
PRESSEKONTAKTDagrofa Koncernkommunikation
Tlf:72332323presse@dagrofa.dkBilleder
Information om Dagrofa ApS
- Dagrofa Foodservice er en ledende totalleverandør til foodservicesektoren i Danmark og en del af Dagrofa-koncernen.
- Vi er markedsleder inden for kantiner og hoteller, og vi leverer til mange forskellige kundesegmenter – fra den lokale café til Michelin-restauranter.
- Vi har 30 Cash&Carry-butikker over hele landet og specialisterne Grambogård, HKI Ost og Grøn Fokus.
- Læs mere på www.dgfs.dk
Følg pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
MENY uddeler stipendier til tre danske madskatte22.11.2024 09:01:35 CET | Pressemeddelelse
Særlige havregryn, alkoholfri øl og nye småkager løb med en halv million kroner, da MENY onsdag uddelte stipendier til nye innovative danske producenter.
Erfaren profil med brancheindsigt tiltræder som ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice22.11.2024 08:30:00 CET | Pressemeddelelse
Mikkel Korsholm er navnet på den nye økonomidirektør hos Dagrofa Foodservice, der er en af landets største totalleverandører til foodservicesektoren i Danmark. Virksomheden står bl.a. stærkt i markedet som fødevaregrossist for hoteller, kantiner og lokale restauranter.
Ny SPAR åbner i Esbjerg: Fokus på nærhed20.11.2024 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
SPAR åbner supermarked på Strandby Kirkevej i december. Købmand Michael Tangaa vil skabe områdets bedste supermarked med fokus på nærhed, lokale ønsker og gode aktiviteter.
MENY henter kommerciel direktør i Dagrofa-familien18.11.2024 13:00:10 CET | Pressemeddelelse
Kristine Pilgaard tiltræder som kommerciel direktør i MENY fra årsskiftet. Hun kommer fra en stilling som kategorigruppechef for Food i Dagrofa.
Over 7.500 frivillige indsamler 15 tons affald18.11.2024 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
På tværs af knapt 500 ruter i hele landet har frivillige indsamlet rekordmeget affald som led i non-profit-projektet Ren Natur. Projektet er støttet af supermarkedskæden SPAR, der for sjette år i træk er hovedsponsor.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum