Dansk Supermarked

Dagrofa afhænder hovedparten af sine tidligere KIWI-lejemål til Dansk Supermarked Group

Dansk Supermarked Group overtager 81 lejemål fra Dagrofa. Godt halvdelen planlægges omdannet til Netto-butikker, mens de øvrige lejemål forventes afsat i markedet til øvrige aktører inden for dagligvarer eller til andre erhvervsdrivende.

De to dagligvarekoncerner Dagrofa og Dansk Supermarked Group har sat pen til papir på en aftale, der giver begge parter mulighed for at fokusere yderligere på koncernernes kerneområder.

Dagrofa afslutter med aftalen sine bindinger i KIWI-lejemål hurtigere end forventet og kan dermed koncentrere sig om vækstområderne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb samt FoodService Danmark. Med overtagelsen ruster Dansk Supermarked Group Netto yderligere til at imødekomme forbrugernes behov, når Netto forventes at blive den første danske kæde til at runde 500 butikker herhjemme.

Mindre end to måneder efter meddelelsen om lukningen af KIWI har Dagrofa nu fundet en løsning for alle sine 118 lejemål, hvilket både inkluderer de 103 eksisterende lejemål samt 15 lejemål planlagt til åbning.

Aftalen betyder, at Dansk Supermarked Group overtager lejekontrakterne for i alt 81 lejemål, og aftalen omfatter således alene overtagelse af forpligtelser og dermed ikke køb af fast ejendom eller lignende. Alle lejemål, der tidligere har huset KIWI, er på forhånd taget ud af drift eller undervejs med den afsluttende nedlukning.

Administrerende direktør i Dansk Supermarked Group Per Bank siger om overtagelsen:

- Der er tale om en strategisk vigtig aftale for Dansk Supermarked Group, da vi hermed styrker Nettos fundament for succes mange år frem i tiden. Jeg er derfor meget tilfreds med aftalen. Den gør os i stand til at nå endnu bredere ud med et forstærket Netto-koncept, så vi kan gøre vores til at forbedre hverdagslivet for forbrugere i alle egne af Danmark.

Per Thau, koncernchef i Dagrofa, siger om aftalen:

- Vi er meget tilfredse med den indgåede aftale, der med et slag frigør os fra alle forpligtigelser vedrørende vores lejemål i KIWI-regi. Det betyder samtidig, at vi nu udelukkende kan fokusere vores ressourcer på de områder, hvor vi har vores kernekompetencer, nemlig i fødevaremarkedet MENY, de lokale købmænd i SPAR og Min Købmand samt FoodService Danmark.

Da beslutningen om at lukke KIWI blev taget, bestod kæden af 103 lejemål. Dagrofa viderefører 27 tidligere KIWI-lejemål som henholdsvis MENY og SPAR. Dansk Supermarked Group forventer at drive godt halvdelen af de 81 erhvervede lejemål videre som Netto. Konverteringen fra KIWI til Netto går i gang hurtigst muligt De resterende KIWI lejemål har Dagrofa afhændet til anden side.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er orienteret om aftalen mellem Dagrofa og Dansk Supermarked Group.

Dagrofa: Kommunikationsdirektør Jan Helleskov, 41 99 32 02

Dansk Supermarked Group: Kommunikationsdirektør Mads Hvitved Grand, 87 78 50 02

Information om Dansk Supermarked

Dansk Supermarked