Dagpengereform kan gøres smartere

Regeringen har i dag fremlagt et reformudspil, hvori der bl.a. lægges op til at sænke dimittendsatsen i dagpengesystemet til 9.500 kr. og forkorte dagpengeperioden for nyuddannede. Det kan gøres smartere, mener IDA.
IDA's formand Thomas Damkjær Petersen.

I reformudspillet ”Danmark kan mere 1” som regeringen netop har fremlagt, lægges der op til store forandringer af dagpengesystemet, som vi kender det. I udspillet foreslås det, at dimittendsatsen for nyuddannede under 30 år og uden børn sænkes fra de nuværende 13.815 kr. om måneden til 9.500 kr. om måneden. Samtidig foreslår regeringen, at dagpengeperioden fremover kun skal være et år for dimittender mod to år i dag.

Det kan gøres smartere, mener IDA's formand Thomas Damkjær Petersen.

”Hvis der skal spares, så er det muligt at reducere dimittendsatsen langt mere skånsomt og intelligent, hvis man i stedet laver en trappemodel for dimittender, så de får den nuværende sats i en rimelig periode, hvor de søger job, og så siden fase den ned. Forslaget, som det ser ud nu, er uspiseligt. Vi kan ikke støtte, at dagpengeperioden forkortes for dimittender,” siger han.

”En reduktion af dimittendsatsen fra dag et som nyuddannet er urimelig, da stort set alle bliver færdige med deres uddannelse på samme tidspunkt i begyndelsen af sommerferien, hvor store dele af jobmarkedet er sat på auto-reply. Det vil være en urimelig straf for at tage en uddannelse. Vi må give de nyuddannede og virksomhederne en ærlig chance for at finde hinanden, så dimittendernes viden udnyttes bedst muligt,” siger Thomas Damkjær Petersen.

”Det kan også på anden måde blive kostbart at skære i dimittendsatsen, som regeringen lægger op til. Dimittendordningen er en vigtig rekrutteringskanal til dagpengesystemet, og der er stor risiko for, at a-kassen vil blive fravalgt, hvis ikke ordningen synes relevant. Dermed spilles der hasard med en hjørnesten i den danske model,” siger han.

De øvrige ændringer af dagpengesystemet, der lægges op til, er IDA's formand positiv overfor.

Regeringen foreslår nemlig også en ny trappemodel, så de ledige, der har været i beskæftigelse i to ud af de seneste tre år, får en højere sats i de første tre måneder på dagpenge. Regeringen foreslår, at den højeste sats i de første måneder skal hæves fra de nuværende 19.322 kr. pr. mdr. til 24.500 kr. om måneden.

”Det er godt, at regeringen har forstået, at der er noget, der hedder kernetropper og har ladet sig inspirere af IDA's forslag om en trappemodel for dem, der sjældent trækker på dagpengesystemet. Den del af udspillet kan vi godt bakke op om, men at det er de nyuddannede, der skal betale regningen, er uspiseligt,” siger Thomas Damkjær Petersen.

Søren Lorentzen, presserådgiver i IDA, tlf. 51 85 17 64

IDA's formand Thomas Damkjær Petersen.