Dagpengeaftale kan ende som stort selvmål

Aftalen om fremtidens dagpengesystem, hvor en stor del af finansieringen hentes ved at forringe ordningen for de især de nyuddannede, kan meget vel svække hele a-kassesystemet

Formanden for Ansattes Råd i Ingeniørforeningen, Morten Thiessen, frygter at nedsættelsen af dimittendsatsen kan få de fatale følger, at færre unge melder sig ind, og ordeningen dermed undermineres.

”Ved at forringe de nyuddannedes incitament til at melde sig i en a-kasse, risikerer man at de vender hele dagpengesystemet ryggen. Langtidseffekten af at skære så drastisk i dimittendsatsen er, at systemet på sigt vil få langt færre nettobidragsydere. Det vil give staten en ekstraregning af dimensioner på sigt,” siger Morten Thiessen

Takket være et langt sejt træk er det ellers de seneste 8 år lykkedes, at få de nyuddannede til at melde sig ind i en a-kasse, viser en ny undersøgelse fra AE-rådet. Stigningen er gået fra 67 procent i 2008 til knap 85 procent i 2014, og hele den positive udvikling vælger politikere på Christiansborg nu at sætte over styr.

”Det virker endda som om, at de gør det med åbne øjne, hvilket jo kan virke en kende mærkværdigt. At de nyuddannede skal betale regningen betyder jo med stor sandsynlighed, at politikerne i meget nær fremtid skal i gang med nye justeringer af dagpengeområdet. Langtidsholdbart er det her ikke,” siger Morten Thiessen.

Aftalen mellem Venstre, Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet sænker dimittendsatsen til et lavere niveau, end de 78 procent af den maksimale dagpengesats, som dagpengekommissionen anbefalet.

Parterne er enige om 71,5 procent til ikke-forsørgere og 82 procent til forsørgere. Dimittendsatsen i det nuværende system svarer til 82 procent af den maksimale sats.

Ulrik Frandsen

Hvad blev der af investeringer i forskning og uddannelse, Lars Løkke?3.10.2017 13:29pressemeddelelse

Statsministeren sagde i sin åbningstale, at vi skal være klar til at bruge den ny teknologi. ”Robotter kan give bedre velfærd. Digitalisering kan mindske klimaforandringer. Fremtidens job kan blive mere givende og mindre nedslidende,” sagde statsministeren. Men Ingeniørforeningen, IDA, savner, at de fine ord om fremtiden bliver fulgt op af handling. ”Det er positivt, at statsministeren har fokus på fremtiden og er åben overfor ny teknologi, men vi savner i høj grad investeringer i fremtiden. Hvis vi skal være klar til fremtiden, kræver det investeringer i forskning og uddannelse. For robotterne udvikles på baggrund af teknisk forskning – og de der udvikler dem og i vist omfang betjener dem, skal have de rette kompetencer, hvis vi skal kunne følge med. Derfor er de fortsatte besparelser på uddannelse på automatpilot hovedrystende,” siger Thomas Damkjær Petersen, der er formand for Ingeniørforeningen, IDA. Det samme gælder, når vi taler forskning, for IDA er bekymret for, hvad vi skal le