Dagligvarekæder får Kræftens Bekæmpelses Hæderspris for at gemme tobakken væk

Dagligvarekæderne Aldi, COOP, Lidl, REMA 1000, Salling Group samt Magasin modtager Kræftens Bekæmpelses Hæderspris 2019. De får prisen for at gemme tobakken væk i butikkerne og dermed gå forrest i indsatsen for at undgå, at børn og unge begynder at ryge. Hædersprisen blev overrakt af H.K.H. Kronprinsessen mandag den 4. februar på World Cancer Day.

De seks dagligvarekæder enten har – eller er på vej til at skjule cigaretpakker og tobak i skabe eller bag forhæng, så de ikke mere er synlige for kunderne. Magasin har valgt helt at stoppe med at sælge tobak.

Undersøgelser viser, at børn og unge er mindre tilbøjelige til at eksperimentere med rygning, når de ikke bliver udsat for synlig markedsføring af tobak i butikker. Tobak under disken betyder, at især børn og unge ikke bliver fristet af tobak. Men tiltaget støtter også voksne, der gerne vil stoppe med at ryge og begrænser impulskøb af cigaretter.

Mandag den 4. februar fik de administrerende direktører for Aldi, COOP, Lidl, REMA 1000, Salling Group og MagasinKræftens Bekæmpelses Hæderspris 2019 overrakt af H.K.H. Kronprinsessen. Det skete ved et arrangement i Skuespilhuset i København, som også var en markering af World Cancer Day. Helen Bernt Andersen, formand for Kræftens Bekæmpelse, begrunder valget således:

- Dagligvarekæderne har valgt at tage ansvar og gå forrest i en fælles indsats for at skabe et samfund, hvor børn og unge ikke begynder at ryge. Hvert år dør næsten 13.600 mennesker i Danmark på grund af rygning, og de fleste af dem tændte den første cigaret, da de var unge. Supermarkedskæderne har valgt at sætte hensynet til børn og unge højere end risikoen for at miste kunder, siger Helen Bernt Andersen.

Tobakssalget falder

Og butikkerne kan mærke det. I starten af dette år udsendte Salling Group en meddelelse om, at dagligvarekæderne Netto, Føtex og Bilka, der skjulte tobakken sidste år, solgte en mio. pakker cigaretter færre i 2018 end året før. Nedgangen i tobakssalget var størst i butikker kendetegnet ved mange unge kunder, har Salling Group fortalt.

- Dagligvarekæderne har handlet, mens politikerne tøver. Nu har vi brug for lovgivning, der sikrer, at alle andre butikker også skal skjule tobakken. Og vi har brug for en national plan mod tobak, der også indeholder andre tiltag – herunder det allermest effektive redskab: højere priser, siger Helen Bernt Andersen.

Kræftens Bekæmpelses Hæderspris

Det er niende gang, at Kræftens Bekæmpelse uddeler sin hæderspris på 50.000 kr. Med prisen ønsker Kræftens Bekæmpelse at påskønne en person eller gruppe, som har gjort en særlig indsats inden for kræftområdet, herunder også forebyggelse af kræft.

Prismodtagerne har bedt Kræftens Bekæmpelse om at udvælge og give beløbet direkte til et godt formål. Kræftens Bekæmpelse har derfor besluttet, at beløbet skal gå til Middelfart Produktionsskole som anerkendelse af skolens arbejde for at forebygge rygning blandt eleverne, som er i alderen 16-25 år.

Middelfart Produktionsskole har på et tidligt tidspunkt taget et aktivt valg og været en af de uddannelsesinstitutioner, der er gået forrest, når det handler om at forebygge rygning blandt unge. Skolen indførte blandt andet røgfri skoletid allerede i 2013.

World Cancer Day

World Cancer Day markeres verden over hvert år den 4. februar. Formålet med dagen er at gøre opmærksom på kræft og opfordre til bedre forebyggelse, opdagelse og behandling af sygdommen. Det er Union for International Cancer Control (UICC), der står bag World Cancer Day. Det endelig mål for arbejdet er, at færre mennesker rammes af kræft, og at færre dør af sygdommen.

Unge og rygning

• Hver dag begynder 40 børn og unge under 18 år at ryge
  • Blandt de 16-19-årige ryger 24 pct. hver dag eller lejlighedsvist
  • I 2013 var tallet 22 pct. Rygning blandt unge er altså stigende
  • 8 ud af 10 rygere begyndte, inden de fyldte 18 år

Kilder: Ungdomsprofilen, SIF 2014; Den Nationale Sundhedsprofil 2017, Sundhedsstyrelsen 2018

Rygning i Danmark

• I 2018 steg andelen af voksne danskere, der ryger, for første gang i 20 år, så 23 pct. af voksne danskere nu er rygere
  • 7 ud af 10 rygere ville ikke ryge, hvis de skulle leve deres liv om
  • Hvert år dør 13.600 danskere på grund af tobaksrygning
  • Hver anden ryger dør som følge af sin rygning
  • Rygning er den enkeltfaktor, der er skyld i flest tilfælde af for tidlig død

Kilder: Danskernes rygevaner 2018, Sundhedsstyrelsen, Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen og Lungeforeningen 2019; Sygdomsbyrden i Danmark, SIF 2017

Røgfri Fremtid

Den 31. maj 2017 lancerede Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden initiativet Røgfri Fremtid. Røgfri Fremtid er et partnerskab og en bevægelse, der arbejder for en røgfri generation i 2030. Siden er over 120 organisationer, myndigheder, uddannelsessteder og virksomheder blevet en del af partnerskabet og har forpligtet sig til at arbejde for, at ingen børn og unge ryger i 2030.

Læs mere på www.røgfrifremtid.dk

En national plan mod tobak

Kræftens Bekæmpelse opfordrer til, at Danmark får en national politisk vedtaget plan mod tobak. Planen skal forebygge rygning ved hjælp af tre kerneindsatser:

• Højere pris på tobak
  • Tobak under disken og neutrale tobakspakker
  • Flere røgfri miljøer – særligt for børn og unge

Pressebilleder:

Der kan hentes billeder fra hædersprisuddelingen fra mandag kl. 20 på dette link:

Fotokreditering: Tomas Bertelsen

Marianne Vestergaard