Dagli´Brugsen åbner Danmarks første ubemandede dagligvarebutik

For at sikre dagligvarebutikker i de mindre samfund, tester Coop nu en nærbutik, som er åben for medlemmerne efter lukketid.

Medlemmerne er Coop kan nu besøge Dagli´Brugsen i Sengeløse uden for normal åbningstid og selv købe ind af stort set alle dagligvarer i den ubemandede butik.

Butikken er normalt bemandet og åbent fra 7-21, og i testen ubemandet fra 5-7 og igen fra 21-22.  Men på sigt vil det være muligt at holde butikken åbent for medlemmerne i alle de timer, hvor den normalt er lukket.

”I 1949 åbnede vi Danmarks første selvbetjeningsbutik. I begyndelsen var kunderne, der var vant til at blive betjent af medarbejdere bag en disk, skeptiske. Det vil man nok også være her. Men den nye teknologi vil være med til at gøre hverdagen nemmere for mange forbrugere i fremtiden,” siger Coops adm. direktør Kræn Østergård Nielsen.

”I Dagli´Brugsens nye strategi er et centralt element, at vi skal bidrage til, at lokalsamfundet er et godt sted at bo. Denne nye digitale mulighed er en af måderne,” siger kædedirektør Maria Beck-Tange, Dagli´Brugsen.

”Vi har mange butikker i Dagli´Brugsen, der ligger i mange lokalsamfund med langt til nærmeste anden indkøbsmulighed. Med denne model kan medlemmerne lige smutte forbi butikken og hente mælk, pålæg og andre fornødenheder, som de står og mangler efter lukketid eller tidligt om morgenen, før vi normalt ville åbne.

Det store perspektiv i løsningen er dog, at det kan give butikker ekstra omsætning uden ekstra omkostninger. Det kan være med til at sikre overlevelse for mange butikker, som er en livsnerve i mange lokalsamfund,” siger Maria Beck-Tange.

Det er meget enkelt at benytte butikken uden for åbningstiden:

1. Medlemmerne af Coop scanner en QR-kode ved indgangen med deres Coop App, så tændes lyset i butikken, døren går op og forhæng for kølemontre går til side.
  2. Herefter går de ind, scanner de varer, de ønsker at købe med deres telefon og lægger dem direkte ned i deres indkøbsnet.
  3. De betaler ved med deres Coop App, præcis som de gør i dag med Scan & Betal, ved at scanne QR-kode ved udgangen. Derefter går døren op og de kan forlade butikken med deres varer.

For at undgå tyveri er butikken video-overvåget og der kan forekomme stikprøvekontroller.

Bortset fra spiritus, cigaretter, håndkøbsmedicin og andre varer, der normalt kræver personlig betjening, kan man købe hele det normale sortiment i butikken.

Den tekniske løsning er blevet testet en månedstid for udvalgte medlemmer i en såkaldt beta-test, som er gået så godt, at kæden nu åbner for egentlig drift.

Næste trin bliver indsamling af erfaringer over en periode og derefter vil næste butik være klar til selvbetjening uden for åbningstiden. På sigt, er intentionen at mange flere af kædens butikker skal åbne for muligheden for selvbetjening uden for åbningstid.

Yderligere information: Kædedirektør Maria Beck-Tange, 2220 5320

Foto til fri brug:

Kædedirektør Maria Beck-Tange i Danmarks første digitale Dagli´Brugsen i Sengeløse (Foto: Sine Fiig)

Ny HR-chef i Irma19.11.2021 13:13:06 CET | Pressemeddelelse

Maria Hamm er tiltrådt som ny HR-chef for Irma pr. 1. november. Hun kommer fra en stilling som Head of People & Culture i ISS Danmark, hvor hun har været siden 2018. Tidligere har Maria arbejdet hos Mærsk og DHL, også internationalt, og boet i Schweiz og Sverige. "Jeg har en stor passion for at skabe relationer og opnå resultater gennem mennesker, og jeg glæder mig meget til samarbejdet med alle kollegerne i såvel Irma som resten af Coop,” siger Maria Hamm. ”Vi har et ambitiøst mål om at øge trivslen som fundament for positive resultater i Irma. Samtidig ønsker vi at styrke fællesskabsfølelsen og udvikle Irma til Danmarks ​mest moderne retail arbejdsplads. Så der er nok at kaste sig over, og heldigvis skal vi bygge videre på et rigtig godt fundament og ikke starte fra scratch,” siger Maria Hamm. Hun har en executive MBA fra Henley Business School i London. Irma består af 68 butikker, der alle ligger i hovedstadsområdet. Kædedirektør Charlotte Nilsson Norby har netop offentliggjort stra

Dagli’Brugsen vinder på jobglæde i detailbranchen17.11.2021 16:25:04 CET | Pressemeddelelse

I ny stor undersøgelse fra Jobindex bliver Dagli’Brugsen kåret som det bedste sted at arbejde, blandt 18 kæder. Resultatet er baseret på besvarelser fra knap 7.000 nuværende og tidligere medarbejdere, der i undersøgelsen evaluerer deres jobglæde på arbejdspladsen. - Jeg er ekstremt stolt over vi vinder på jobglæde i detailbranchen. Specielt fordi det er vores egne kolleger i butikkerne, der anerkender Dagli’Brugsen som en god arbejdsplads. Resultatet kommer ovenpå en pandemi, der har sat ekstra krav til vores kolleger i butikkerne. De har ydet en indsats udover det sædvanlige for at servicere og sikre kundernes behov og myndighedernes retningslinjer. Kollegerne i butik fortjener den største anerkendelse for den indsats, de har gjort både før, under og efter, at vi blev udfordret af en pandemi, siger kædedirektør i Dagli’Brugsen Maria Beck Tange. Undersøgelsen fra Jobindex konkluderer at et kundeorienteret arbejdsmiljø er kilde til stolthed i branchen. Ligesom det at gøre karriere og mu

SuperBrugsen og Kvickly indleder ny jagt på mange nye kolleger17.11.2021 12:18:03 CET | Pressemeddelelse

I løbet af det kommende år forventer Brugskæderne – Kvickly, SuperBrugsen og Dagli´Brugsen – at få brug for mange nye kolleger fx bagere, slagtere, delikatessemedarbejdere og salgsledere. Det er baggrunden for, at man nu har premiere på en helt ny rekrutteringskampagne. Under overskriften ”Hos os sælger du både gode varer og gode værdier” tager Coop-kæderne nu hul på et koncept, der går ud på at vise et mere nuanceret billede af, hvad det vil sige at arbejde i SuperBrugsen, Kvickly og Dagli´Brugsen. ”Det fællesskab og kollegaskab, som er en del af vores DNA, rammer tidsånden godt. Med den knaphed på arbejdskraft, der er i øjeblikket, er det et stærkt kort for os at vise, hvilken rolle man udfylder. Fx gør en slagter meget mere end at skære bøffer. Han hjælper også kunderne med at få nem og god mad på bordet i en travl hverdag, og en god leder får både medarbejderne og butikken til at blomstre,” siger HR-chef Kirsten Jespersen, Brugskæderne. I kampagnen indgår en række film række film,