Astma-Allergi Danmark

Dagens pollental slår rekord

I går målte Astma-Allergi Danmark et pollental for el på 952. Det er det højeste tal, foreningen nogensinde har målt for denne type pollen. Det skyldes blandt andet de seneste dages lune temperaturer.
Den 24. februar 2021 målte Astma-Allergi Danmark det højeste pollental for el nogensinde. Foto: Astma-Allergi Danmark

Der er ikke noget at sige til, hvis danskere med allergi over for ellepollen har snøftet lidt ekstra de seneste dage. Astma-Allergi Danmark, som står bag pollenmålingerne i Danmark, har i går målt det højeste pollental for el nogensinde.

I går målte foreningen et pollental på 952 for el i København. Det slår den tidligere rekord på 738 fra 2019. Årsagen skal blandt andet findes i den seneste uges lune temperaturer.

– De vinterlige frostgrader blev i weekenden erstattet af solrigt og lunt forårsvejr. Det satte hurtigt gang i pollenspredningen fra el og hassel. Vi ser derfor lige nu en stor mængde forårspollen i luften, som både kan tilskrives det mildere vejr, men det kan også skyldes vindretning fra syd. En vindretning fra syd betyder, at vi i vores pollenfælder kan fange pollen fra Tyskland, som også oplever mange ellepollen i luften netop nu, fortæller Mathilde Kloster, biolog og leder af pollentællingerne ved Astma-Allergi Danmark.

Sidste år oplevede vi en mild pollensæson i Danmark, hvor pollentallet for fx el ikke nåede over 35 (moderat). Efter en mild pollensæson, ser vi dog ofte, at sæsonen året efter bliver hårdere og med højere pollental.

– Det vil ikke være overraskende, hvis der kommer mere knald på pollensæsonen i år, fordi sæsonen sidste år generelt var mild, fortæller Mathilde Kloster.

Men når vi taler om pollen, er det uundgåeligt ikke også at tale om vejret. Vejret har nemlig en stor betydning for, hvilken type pollensæsonen vi får, fortsætter Mathilde Kloster:

- Luftens temperatur har direkte indflydelse på, hvornår planter sender pollen ud i luften. Mange solskinstimer giver mange pollen, mens skygge gør det modsatte. Derudover mindsker perioder med regn antallet af pollen i luften.

Det er derfor på nuværende tidspunkt svært at spå om, hvordan resten af årets pollensæson bliver.

Astma-Allergi Danmark tilbyder gratis råd og vejledning til alle

Hvis man er en af de op mod en million danskere med pollenallergi, der hvert år må nyse, klø og hoste sig gennem pollensæsonen, kan den føles lang og sej. Og når vi ser så høje tal så tidligt på sæsonen, kan det give yderligere gener og bekymringer.

Hvis man har allergi over for pollen, så står man ikke alene – Astma-Allergi Danmark tilbyder gratis telefonisk rådgivning til alle. Som medlem af foreningen tilbydes også særlig medlemsrådgivning med både skriftlig rådgivning og muligheden for at booke et opkald fra en rådgiver, når man selv har tid.

Pollenmålingens historie

Astma-Allergi Danmark (tidligere Astma-Allergi Forbundet) har stået for at indsamle og registrere luftens indhold af pollen og svampesporer siden 1977.

Foreningens pollenfælder, som er placeret højt over byernes tage, tømmes på præcist samme tidspunkt hver dag. Herefter går Astma-Allergi Danmarks pollentællere i gang med at identificere og tælle antallet af de forskellige pollen. Det foregår manuelt på mikroskop efter internationale standarder.

Gør som 400.000 andre og download den gratis app Dagens Pollental – så har du altid pollentallet lige ved hånden.

For yderligere information kontakt:

Betina Hjorth, rådgivningschef, tlf. 28 89 76 29

Information om Astma-Allergi Danmark

Astma-Allergi Danmark
Universitetsparken 4
4000 Roskilde

43 43 59 11http://www.astma-allergi.dk/

Astma-Allergi Danmark er en landsdækkende patientforening, som arbejder for, at alle der er berørt af allergi, høfeber, astma og eksem får en bedre hverdag.

Følg pressemeddelelser fra Astma-Allergi Danmark

Flere pressemeddelelser fra Astma-Allergi Danmark

’Der er noget i luften’ - ny alliance kræver renere luft i hele Danmark16.5.2023 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Luftforureningen i Danmark er for høj. Det viser både ny rapport, sundhedsvidenskabelige studier og sundhedsøkonomiske beregninger. Luftforurening bidrager hvert år til, at tusindvis af danskere dør for tidligt eller får en kronisk sygdom. Luftforurening koster desuden det danske samfund 95 milliarder kroner årligt til sundhedsomkostninger og for tidlige dødsfald. Nyt borgerforslag fra borgere, forskere samt grønne og sundhedsfremmende organisationer vil have luftforureningen under WHO’s luftkvalitetskriterier inden 2030.