Dagens landsindsamling kan blive en katastrofe for verdens fattigste

I dag skulle 15.000 frivillige have været på gaden for at samle ind til Folkekirkens Nødhjælp, men må for andet år i træk blive hjemme pga. corona. Det kan gå ud over vigtige indsatser i verdens brændpunkter, fastslår generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, Birgitte Qvist-Sørensen.

Det kan gå hårdt ud over Folkekirkens Nødhjælps arbejde i verdens fattigste lande, hvis de ikke får samlet tilstrækkeligt med midler ind i dag. Foto: Jakob Dall

Siden 1997 har frivillige hvert år gået på gaden for at samle ind til verdens fattigste. Det har årligt sikret omkring 10 millioner kroner til Folkekirkens Nødhjælps arbejde i verdens brændpunkter.

Men i år frygter organisationen, at det kun er muligt at indsamle en tredjedel af beløbet, da det er svært at erstatte det store arbejde, som tusindvis af frivillige lægger i den fysiske indsamling. Ligesom sidste år er den traditionelle dør-til-dør-indsamling aflyst, og i stedet skal pengene samles ind på digitale medier.

For 150.000 kroner er det f.eks. muligt at løfte en hel landsby med 500 indbyggere ud af ekstrem fattigdom i et land som Zimbabwe. Her er befolkningen hårdt ramt af klimaforandringerne, og mange har de seneste år fået ødelagt deres livsgrundlag pga. lange tørkeperioder og voldsom regn.

Ved at investere i nye brønde, solcelledrevne vandingsanlæg, opsamlingssøer og omlægge landbruget til klimaresistente afgrøder, så man ikke kun er afhængig af majs, kan familierne i løbet af få år være selvforsynende, skabe sig en fast indtægt og få mad på bordet tre gange om dagen.

”Selvom vi ved, at danskerne bakker op om det vigtige arbejde og har en stor givervilje, frygter vi, at corona-situationen herhjemme kan få konsekvenser for verdens fattigste. Når de mange frivillige ikke kommer ud og banker på døre, får danskerne ikke den samme påmindelse om at hjælpe, som de plejer,” siger Birgitte Qvist-Sørensen.

Folkekirkens Nødhjælp landsindsamling er søndag den 14. marts. I år har indsamlingen foregået i hele uge 10 i håbet om et godt resultat. På nuværende tidspunkt er der indsamlet 1,75 millioner kroner.

For yderligere information kontakt presserådgiver i Folkekirkens Nødhjælp, Lasse Emil Kristiansen, på tlf. 5060 4015 eller e-mail lekr@dca.dk.

”Landsindsamlingen er en økonomisk livsnerve for vores arbejde. De indsamlede midler er nødvendige for, at vi blandt andet kan søge internationale fonde og dermed gøre en betydelig forskel for mennesker i nød. Derfor kan det ikke undgås at gå ud over vores internationale arbejde,” siger Birgitte Qvist-Sørensen, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp. Foto: Marie Hald

Folkekirkens Nødhjælp: Flygtningelejr er brændt ned til jorden23.3.2021 15:12:10 CET | Pressemeddelelse

Folkekirkens Nødhjælp sender 1,2 millioner kroner til ofrene for de voldsomme brande, der mandag aften hærgede flere flygtningelejre i byen Cox’s Bazar i Bangladesh. Pengene skal bruges på rent vand, mad og husly. Foreløbigt er 15 meldt omkommet, 429 er savnet og 563 er hårdt såret. 45.000 flygtninge har mistet alt, der var tilbage at miste. Cox’s Bazar huser nogle af verdens største og tætteste beboede flygtningelejre med 871.000 rohingya-flygtninge. ”Vores medarbejdere har i dag været rundt i de værst ramte lejre, og det er et hjerteskærende syn, der møder dem. Alt er brændt ned til jorden. Børn løber grædende rundt og leder efter deres mødre, imens mødre løber desperate rundt og leder efter deres børn. Omfanget af brandene er væsentligt større, end vi havde frygtet. Så der er mere end nogensinde brug for vores hjælp,” siger Birgitte Qvist-Sørensen, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp. ”Forholdene er i forvejen meget, meget vanskelige for rohingyaerne. De opholder sig på meget li