Dagens debat på Folkemødet: Idrætsforeningen anno 2016 – en uddøende race?

Folkemødet er på sit højeste, og Dansk Håndbold nyder at lave håndboldaktiviteter for publikum på pladsen. Interessen er stor fra mange forskellige aldersgrupper og typer af mennesker. Det minder os om det, foreningslivet kan - nemlig at samle folk på tværs af alder, indkomst og etnicitet.

Men er det nok til at idrætsforeningerne kan overleve i et samfund, der er fokuseret på præstationer, karriere og med en rivende teknologisk udvikling? I dagens debat diskuterer vi foreningslivet vilkår, som er påvirket af forandringer i familie- og arbejdsliv, urbaniseringen og konkurrence fra kommercielle aktører. Der til kommer et fokus på kortsigtede projekter og lav prioritering af foreningslivet hos kommunalpolitikerne.

I sidste uge havde formanden for Håndbold Region Øst, Birger Dahl, og generalsekretær i Dansk Håndbold Forbund, Morten Stig Christensen, et debatindlæg i Danske Kommuner, der appellerer til kommunalpolitikerne om at sætte foreningslivets vilkår på dagsordenen.

De bakkes op af Medlem af Borgerrepræsentationen i Københavns Kommune, Michael Gatten:
Idræts- og foreningslivet har aldrig været vigtigere at støtte og udvikle end nu. I mine øjne er én af de største udfordringer, vi står med, at idræts- og foreningslivet ikke bliver taget seriøst nok. Der hersker sådan en lidt nedladende holdning til vores frivillige, til idrætslivet og hele Folkeoplysningsområdet, som værende flødeskummet på kagen, som vi kigger på til sidst, når alt andet er fordelt. Men det er lodret forkert - foreningslivet burde derimod altid stå øverst på prioriteringslisten hos enhver politiker og enhver kommune. I idræts- og foreningslivet ligger det simpelthen bare på rygraden, at det ikke kun handler om at være noget, men om at være noget for nogen. For hinanden. For fællesskabet. Og dét har vi mere end nogensinde brug for at værdsætte og investere i."

Debatten kører kl. 12.30-13.30 ved Dansk Håndbold på folkemødet J38 på Kæmpestranden.

Debatpanelet vil bestå af:
Michael Gatten (RV.), medlem af Borgerrep. København
Esben Danielsen, Direktør for Bygge- og anlægsfonden
Morten Stig Christensen, Generalsekretær DHF
Heino Knudsen (S.), Formand for Kultur og fritid i Lolland Kommune
Henrik Brand, Dir. for Idrættens analyseinstitut

Dagens debat på Folkemødet: Kommuner og foreninger – sammen om idrætten eller hvad?16.6.2016 05:30:00 CEST | Pressemeddelelse