First Stop Danmark

Dækfagmand i opråb til billister: Få nu skiftet til vinterdæk

Den første sne er faldet og har varslet, at det nu er på høje tid at skifte sommerdæk ud med vinterdæk. Læs herunder de bedste råd til, hvordan bilisterne kommer sikrest gennem vintervejret i de kommende dage og måneder.
Det er nu for alvor tid til at udskifte sommerdæk med vinterdæk. Ifølge Morten Sjøberg fra First Stop Vejle Dæk og Udstødning er der ingen gode undskyldninger for at køre på sommerdæk i vinterhalvåret. Foto: PR.

Våde og sneklædte veje møder bilisterne netop nu rundt i landet. Alligevel er der mange, der ikke forbereder bilen med vinterdæk i tilstrækkelig god tid.

Det er sikkert som amen i kirken, at efterårs- og vintervejret kommer bag på mange bilister. Vi står altid med mange kunder, der vil have skiftet dæk nu og her, når det første vintervejr for alvor rammer os som nu. Der er også hvert år cirka 20 procent af bilisterne, der aldrig får vinterdæk på i vinterhalvåret, fortæller Morten Sjøberg, der er indehaver hos dækcentret First Stop Vejle Dæk og Udstødning.

Vinterdæk slides mindre

Ifølge Morten Sjøberg er vinterdæk en obligatorisk del af en korrekt udstyret bil i vinterhalvåret. Sommerdæk er markant dårligere på bremselængde og styreegenskaber, og der er ikke gode undskyldninger for at køre rundt på dem, når der er is og sne på vejene.

De eneste bilister, der kan undvære vinterdæk, er dem, der overhovedet ikke kører om vinteren. Hvis du skal til et af vores nabolande i løbet af vinterhalvåret, skal du også være opmærksom på, at de har en mere striks vinterdæklovgivning, siger han.

Samtidig råder dækeksperten til at købe vinterdæk, der er specielt udviklet til det danske klima, fordi dæk produceret langt fra Europa ofte slet ikke giver den sikkerhed og de køreegenskaber, bilisterne normalt forventer af et vinterdæk.

I det lange løb er det økonomisk fornuftigt at køre med dæk til årstiden, fordi sliddet minimeres betragteligt, pointerer Morten Sjøberg. Han anbefaler at rådføre sig hos en fagmand, så dækkene bedst muligt passer til kørselsbehovet.

Tjek mønsterdybde og alder

Inden brugte vinterdæk monteres, er det en god idé at kontrollere dem for skader og lav mønsterdybde. Ifølge loven er 1,6 millimeter minimum, men de fleste fagfolk råder til at skifte dæk ved 3 millimeters mønsterdybde.

Hvis dine dæk er over fem år gamle, er det særlig vigtigt, at du ser efter, om de har revner eller ikke længere virker så ”smidige” som tidligere, siger Morten Sjøberg.

Det er i dag muligt at få dæk, der efter punktering kan køre op til 80 kilometer med 80 kilometer i timen. Dermed er det muligt at få bilen på værksted eller hjem, så man slipper for at skulle skifte dæk på en mørk vintervej. Samtidig er den nye generation af dæk også meget sikrere ved eksplosioner, hvor man potentielt kan komme i farlige situationer med gammeldags dæk.

Billeder

Download
Våde og sneklædte veje møder bilisterne hvert år ved denne tid. Alligevel er der mange, der ikke forbereder bilen med vinterdæk i tilstrækkelig god tid. Foto: PR.
Download
– Det er sikkert som amen i kirken, at efterårs- og vintervejret kommer bag på mange bilister. Vi står altid med mange kunder, der vil have skiftet dæk nu og her, når det første vintervejr for alvor rammer os, forklarer Morten Sjøberg. Foto: PR.

Information om First Stop Danmark

First Stop Danmark
Sigma 1
8382 Hinnerup