DA på vildspor i sag om lediges rådighed

Dansk Arbejdsgiverforening (DA) er på vildspor, når de i dagens udgave af Agenda hævder, at de ledige ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet. Så klar er meldingen fra forretningsfører Eva Obdrup, der er leder af Danmarks største a-kasse 3FA.

Færre ledige står reelt til rådighed for arbejdsmarkedet. Det er hovedbudskabet fra DA, der på baggrund af tal fra Danmarks Statistik mener at kunne konstatere, at 16,4 procent af de ledige dagpengemodtagere ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet.

Tallene fra Danmarks Statistik giver imidlertid et forkert billede af, hvorvidt de ledige dagpengemodtagere reelt står til rådighed for arbejdsmarkedet. Det er vurderingen fra forretningsfører Eva Obdrup i 3FA:

- Tallene fra Danmarks Statistik er på ingen måde retvisende i forhold til en vurdering af, hvorvidt de ledige medlemmer står til rådighed for arbejdsmarkedet. I a-kasserne foretager vi hvert år mange tusinde rådighedssamtaler med de ledige, der skal opfylde en række omfattende krav for at få udbetalt dagpenge. Viser det sig, at de ledige ikke er jobsøgende og til rådighed for arbejdsmarkedet, stopper vi dagpengene med det samme.

Det er i den forbindelse vigtigt at være opmærksom på, at a-kassernes administration af rådighedsreglerne overvåges og kontrolleres af embedsmændene i Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR). Det vil med andre ord sige, at der er en intensiv statslig kontrol med a-kasserne og de ledige medlemmers rådighed. STAR gennemfører samtidig selv elektronisk kontrol med de lediges rådighed, og her viser flere nye undersøgelser, at cirka 95 procent af de ledige dagpengemodtagere er aktivt arbejdssøgende.

- Sidst, men ikke mindst ved vi, at langt hovedparten af de ledige kun er ledige i relativ kort tid. Som det fremgår af figuren ovenfor, går hovedparten af de ledighedsberørte danskere i arbejde inden for de første 1-2 måneders ledighed. Der er altså ikke tale om, at de ledige går og gemmer sig på dagpenge, som DA antyder. Tværtimod – når jobbene er der, er de ledige klar, siger Eva Obdrup.

Yderligere kommentarer kan fås ved henvendelse til forretningsfører Eva Obdrup på telefon
23 43 46 08 eller via mail: eva.obdrup@3f.dk

3F opruster – åbner kontor i Bruxelles4.2.2019 12:21:06Pressemeddelelse

Op mod 80 procent af dansk lovgivning er direkte påvirket af EU og har stor betydning for 3F’ernes arbejdsliv. Derfor skruer Danmarks største fagforbund 3F gevaldigt op for interessevaretagelsen i Bruxelles med et nyt kontor i byen. Her skal tre ansatte kæmpe for at rette op på balancen i forhold til de danske arbejdsgiveres mange EU-lobbyister. - Nu må det være lønmodtagernes tur. Vi skal sikre at vores medlemmer bliver hørt, når EU vedtager lovgivning, der har direkte betydning for 3F’erne. Det kan vi meget bedre gøre, når vi er til stede i Bruxelles, siger Tina Christensen, næstformand i 3F. - Beslutninger i EU har ofte direkte betydning for vores medlemmer, også for deres løn- og arbejdsvilkår. - Danmark er blevet et rigere land med et tæt samarbejde med vores nabolande pga. vores EU-medlemskab. Men samtidigt slås vi ikke mindst med mange sager om social dumping, hvor den frie bevægelighed resulterer i pres på løn- og arbejdsvilkår på bl.a. danske byggepladser, landevejstransporter