DA på vildspor i sag om lediges rådighed

Dansk Arbejdsgiverforening (DA) er på vildspor, når de i dagens udgave af Agenda hævder, at de ledige ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet. Så klar er meldingen fra forretningsfører Eva Obdrup, der er leder af Danmarks største a-kasse 3FA.

Færre ledige står reelt til rådighed for arbejdsmarkedet. Det er hovedbudskabet fra DA, der på baggrund af tal fra Danmarks Statistik mener at kunne konstatere, at 16,4 procent af de ledige dagpengemodtagere ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet.

Tallene fra Danmarks Statistik giver imidlertid et forkert billede af, hvorvidt de ledige dagpengemodtagere reelt står til rådighed for arbejdsmarkedet. Det er vurderingen fra forretningsfører Eva Obdrup i 3FA:

- Tallene fra Danmarks Statistik er på ingen måde retvisende i forhold til en vurdering af, hvorvidt de ledige medlemmer står til rådighed for arbejdsmarkedet. I a-kasserne foretager vi hvert år mange tusinde rådighedssamtaler med de ledige, der skal opfylde en række omfattende krav for at få udbetalt dagpenge. Viser det sig, at de ledige ikke er jobsøgende og til rådighed for arbejdsmarkedet, stopper vi dagpengene med det samme.

Det er i den forbindelse vigtigt at være opmærksom på, at a-kassernes administration af rådighedsreglerne overvåges og kontrolleres af embedsmændene i Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR). Det vil med andre ord sige, at der er en intensiv statslig kontrol med a-kasserne og de ledige medlemmers rådighed. STAR gennemfører samtidig selv elektronisk kontrol med de lediges rådighed, og her viser flere nye undersøgelser, at cirka 95 procent af de ledige dagpengemodtagere er aktivt arbejdssøgende.

- Sidst, men ikke mindst ved vi, at langt hovedparten af de ledige kun er ledige i relativ kort tid. Som det fremgår af figuren ovenfor, går hovedparten af de ledighedsberørte danskere i arbejde inden for de første 1-2 måneders ledighed. Der er altså ikke tale om, at de ledige går og gemmer sig på dagpenge, som DA antyder. Tværtimod – når jobbene er der, er de ledige klar, siger Eva Obdrup.

Yderligere kommentarer kan fås ved henvendelse til forretningsfører Eva Obdrup på telefon
23 43 46 08 eller via mail: eva.obdrup@3f.dk

3F: Opholdskravet skal droppes helt13.12.2018 10:44Pressemeddelelse

Regeringen og Dansk Folkeparti ændrer nu deres forslag om opholdskravet for at have ret til dagpenge. Det betyder, at man skal have opholdt sig i et EU/EØS-land i mindst syv ud af de seneste 12 år for at opnå retten til dagpenge. - I 3F kan vi hverken kalde denne ændring for en hel eller halv sejr. For det er 100 procent uspiseligt at indføre opholdskrav for at få ret til dagpenge, siger Eva Obdrup, forretningsfører i 3Fs A-kasse. Før ændringsforslaget lagde regeringen og Dansk Folkeparti op til, at man skulle have opholdt sig i et EU/EØS-land i mindst syv ud af de seneste otte år. 3F har flere gange kritiseret regeringen og Dansk Folkeparti for at ville indføre et opholdskrav i dagpengesystemet. - Grundlæggende er vi imod at føre udlændingepolitik gennem vores dagpengesystem, og vi vil fortsætte kampen for, at opholdskravet helt droppes. For det er uretfærdigt, uklogt og unødvendigt, siger Eva Obdrup.

3F: Opholdskravet skal droppes helt13.12.2018 10:30Pressemeddelelse