Cyklistforbundets Cykelregnskabsgenerator skal skabe bedre forhold for cyklister lokalt

Hvordan står det egentlig til på cykelområdet i kommunen? Cyklistforbundet lancerer gratis online-værktøjer, der skal hjælpe med at sikre bedre forhold for cyklister og få flere op på cyklen i din kommune.

Bliver der cyklet lidt eller meget i kommunen? Hvem cykler? Hvor cykles der? Hvor er det svært at være cyklist? De spørgsmål skal besvares grundigt fx i et 'cykelregnskab', før man i en kommune kan skabe bedre forhold for cyklister og få flere op på cyklen.

Men det kan være en stor mundfuld at udarbejde et grundigt cykelregnskab, og derfor tilbyder Cyklistforbundet nu hjælp.

- Mange kommuner gør det godt. Men for især mindre kommuner, hvor arbejdet med cykelfremme ofte ligger blandt mange andre opgaver hos en enkelt medarbejder, kan det været svært at sikre det nødvendige og fyldestgørende fundament af viden og dermed få taget de bedste beslutninger på cykelområdet til fordel for cyklisterne. Det skal vores nye værktøj hjælpe med, siger direktør i Cyklistforbundet, Klaus Bondam.

Han kalder cykelområdet for alvorligt til ikke at monitorere det grundigt. Cyklistforbundet har derfor udviklet Cykelregnskabsgeneratoren - et digitalt hjælpeværktøj, som kommuner gratis kan benytte sig af, når de vil udarbejde et cykelregnskab.

- Nøgletal på cykling og transportvaner og viden om udviklingen er afgørende, når man som kommune ønsker at arbejde med cykelfremme og opnå de mange fordele ved, at mange vælger cyklen i hverdagen. Flere cyklister er en vigtig del af løsningen på de tre enorme udfordringer, som vi som samfund står med i dag – klimakrisen, trængselskrisen og sundhedskrisen, siger Klaus Bondam.

Spørg også borgerne

Som et supplement til generatoren tilbyder Cyklistforbundet nu også adgang til et interaktivt cykelkort - Fix Cykelvejen, der kan benyttes, når en kommune ønsker borgerinput om lokale cykelforhold.

- Borgerinput er vigtig viden og inspiration, som kan være svært at få ved et skrivebord, Kortet kan f.eks. benyttes til en lokal kampagne, hvor man inviterer borgerne til at indberette fejl og mangler og komme med input til, hvor cykelforholdene kan forbedres lokalt, siger Klaus Bondam.

Vejdirektoratet konstaterede i 2016 i forbindelse med en undersøgelse af, hvordan cykelstatistik kan forbedres, at kun 14 ud af 73 adspurgte kommuner monitorerede, analyserede og formidlede viden og nøgletal om cykeltrafikken gennem et cykelregnskab eller lignende.

Se cyklistforbundet.dk/cykelregnskab

Cyklen giver oplevelser, frihed og motion. Cyklen gør vores verden sundere, grønnere og mere bæredygtig. Vi arbejder for, at alle kan cykle sikkert og trygt. Uanset alder. Uanset om man bor på landet eller i byen. Vi er en demokratisk organisation, hvor alle, der ønsker et cykelvenlig verden, kan engagere sig.