Cyklistforbundet

Cyklistforbundet vil have ladestandere til el-cykler i større byer og langs supercykelstier

Klimaminister Dan Jørgensen bør indtænke ladestandere til el-cykler i arbejdet med at omstille transportsektoren til grøn transport. Det siger Cyklistforbundets direktør Klaus Bondam i anledning af de forhandlinger, som Dan Jørgensen indleder med energiforligskredsen om grøn transport.
Hvis Danmark skal nå 70% reduktion af CO2-udledninger i 2030, skal vi udnytte alle muligheder. Også dem, som ikke er gængse i dag, lyder det fra Cyklistforbundets Klaus Bondam. Foto: Cyklistforbundet/Mikkel Østergaard

Cyklistforbundets direktør Klaus Bondam opfordrer klimaministeren til at indtænke ladestandere til el-cykler langs supercykelstier og anden cykelinfrastruktur til både langdistancependlere og erhvervscykling, når han skal forhandle udmøntningen af energi-aftalens grønne pulje - 100 millioner kroner om året fra 2020 til 2024 til grøn transport.

Dan Jørgensen har meldt ud, at han i forhandlingerne vil starte med at se på erhvervstransporten og udbredelsen af ladestandere. Men Klaus Bondam opfordrer nu ministeren til at tænke bredere og nyt.

- Jeg håber, at han er opmærksom på, at der er et stort uudnyttet potentiale i forhold til at anvende el-ladcykler til varetransport og andre kommercielle formål. El-ladcykler vil i mange sammenhænge betyde både hurtigere og langt mere klimavenlige leverancer, siger Klaus Bondam.

Vi skal udnytte alle muligheder

Flere EU-finansierede pilotprojekter har vist, at der for mange typer virksomheder ligger både økonomiske og effektivitetspotentialer i at anvende el-ladcykler i hverdagens transportsituationer.

For eksempel har det EU-støttede projekt 'Cyclelogistics', der arbejder med at udbrede cykellogistik i EU og skaffe viden på området, vist, at ca. 50 % af bilture med varer i byer kan gøres på cykel.

Klaus Bondam peger på DHL Express som en virksomhed, der forstår at udnytte potentialet i erhvervstransport med el-ladcykler.

DHL Express vil være 50 pct. mere carbon-effektive i 2025, end hvad de var i 2007. I 2050 vil de have nul-udledning, og de har valgt at udnytte el-ladcykler til at komme i mål med det. Derfor åbnede de i november en City Hub i København, hvorfra kurerer på el-ladcykler skal dække indre København med klimaneutral levering.

- Tænk, hvis vi havde en målsætning og planlægning, hvor brug af el-ladcykler i kombination med omlastningssteder i udkanten af byzoner, blev gængs. Tænk, hvad det vil betyde for ikke bare klimaet, men også for vores byer, hvis vi udskifter en stor del af erhvervstransporten med el-ladcykler. Hvis Danmark skal nå i mål med 70% reduktion af CO2-udledninger i 2030, skal vi udnytte alle muligheder. Også dem, som ikke er gængse i dag, siger Klaus Bondam.

Information om Cyklistforbundet

Cyklen giver oplevelser, frihed og motion. Cyklen gør vores verden sundere, grønnere og mere bæredygtig. Vi arbejder for, at alle kan cykle sikkert og trygt. Uanset alder. Uanset om man bor på landet eller i byen. Vi er en demokratisk organisation, hvor alle, der ønsker et cykelvenlig verden, kan engagere sig.

Cyklistforbundet.dk
Twitter.com/Cyklistforbund