Cyklistforbundet

Cyklistforbundet vil have indført ny 1,5 meter afstandsmærkning på landeveje

Del
Hvis et nyt forslag fra Transportministeren om, at biler skal holde 1,5 meters afstand til cykler ved overhaling bliver indført, skal det også indeholde ny markering på landevejene. Det skriver Cyklistforbundet i sit høringssvar til forslaget.
Cyklistforbundets foreløbige ideoplæg til ny vejmarkering.
Cyklistforbundets foreløbige ideoplæg til ny vejmarkering.

Forbundet foreslår, at den konkrete afstand på 1,5 meter skal markeres på selve vejen. Cyklistforbundet har taget inspiration fra afstandsmarkeringerne på motorvejene, hvor pile markerer, hvor meget afstand bilister skal holde til den forankørende bil.

”Vi foreslår, at markeringen bliver indført på en lang række ruter, hvor der ikke er cykelsti. Det vil være en hjælp for bilisterne og minde dem om, at de skal holde afstand til cykler, når de overhaler. Det gør det samtidig mere konkret for bilisterne, når de jævnligt mindes om præcist hvor meget 1,5 meter faktisk er på vejen, ” siger Jane Kofod, der er vicedirektør i Cyklistforbundet.

Cyklistforbundet adresserer i sit høringssvar også, at bl.a. FDM mener, det er for svært for bilister at vurdere afstanden.

”Når man som bilist forventes at kunne overskue, om man holder en tilstrækkelig afstand op til den forankørende bil, bør man forvente, at man som bilist også kan overskue, om man holder en tilstrækkelig afstand til siden, når man overhaler en cyklist,” siger Jane Kofod.

Cyklistforbundet hilser et konkret afstandskrav mellem bilist og cyklist ved overhaling velkomment.

”Forslaget bør vedtages af Folketinget. I dag sker 1 ud af 3 overhalinger med mindre end 1,5 meters afstand, og et konkret afstandskrav vil være et blandt flere vigtige bidrag til at øge sikkerheden og trygheden for cyklister på veje, hvor der ikke er en parallel cykelsti. Cyklisters tryghed afhænger direkte af afstanden til de forbikørende biler,” siger Jane Kofod.

Derudover mener Cyklistforbundet, at færdselsloven bør ændres, så en bilist lovligt kan overskride en spærrelinje (fuldt optrukken) ved overhaling af en cyklist, der overhales langt hurtigere end et køretøj.

”En mulighed for bilisten lovligt at overskride spærrelinjen ved overhaling af en cyklist vil gøre det mere sikkert at cykle,” siger Jane Kofod.

Cyklistforbundet ser dog generelt forslaget om halvanden meters afstand som en slags nødløsning.

”Det er meget vigtigt for Cyklistforbundet at understrege, at et afstandskrav på ingen måde kan stå i stedet for den kontinuerlige udrulning af flere cykelstier over hele landet. Cyklistforbundet foretrækker til enhver tid gode, brede cykelstier, der er ordentligt adskilt fra biltrafikken,” siger Jane Kofod.

Høringssvaret er sendt til Færdselssikkerhedskommissionens sekretariat.

Se høringssvar

Kontakter

Billeder

Cyklistforbundets foreløbige ideoplæg til ny vejmarkering.
Cyklistforbundets foreløbige ideoplæg til ny vejmarkering.
Download

Links

Information om Cyklistforbundet

Cyklen giver oplevelser, frihed og motion. Cyklen gør vores verden sundere, grønnere og mere bæredygtig. Vi arbejder for, at alle kan cykle sikkert og trygt. Uanset alder. Uanset om man bor på landet eller i byen. Vi er en demokratisk organisation, hvor alle, der ønsker en cykelvenlig verden, kan engagere sig. Vi er tilstede over hele Danmark og er en del af paraplyorganisationen European Cyclists’ Federation.

Følg pressemeddelelser fra Cyklistforbundet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Cyklistforbundet

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye