Cyklistforbundet

Cyklistforbundet kræver handling mod cykeltyverier

Cyklistforbundet vil sammen med forsikringsselskabernes brancheforening, F&P, have indført digitalt stelnummer. Det er helt absurd, at vi accepterer, at så mange tusinde cykler bliver stjålet hvert år, ville vi gøre det samme, hvis det var biler? siger Cyklistforbundets direktør, Klaus Bondam.
Louise Mejlholm og hendes familie fik stjålet tre el-ladcykler i løbet af to år.

Cirka 40.000 cykler bliver stjålet hvert år. Og selv om antallet af cykeltyverier er faldet markant de seneste 20 år, er det stadig alt for mange. Det mener Cyklistforbundet, der sætter fokus på emnet i magasinet CYKLISTER, der udkommer 24. januar. De mange cykeltyverier er både til stor gene for dem, det går ud over, og med til at stikke en kæp i hjulet for den grønne omstilling, mener Cyklistforbundet.

- Vi er nødt til at gøre meget mere for at bekæmpe cykeltyverier - ikke mindst fordi mange af tyverierne nu vedrører ladcykler og el-ladcykler, siger Klaus Bondam, direktør i Cyklistforbundet, og fortsætter:

- Lad- og el-ladcykler kan være lige det, der får hverdagen til at hænge sammen for en familie, der gerne vil leve mere klimavenligt. Det lægger jo virkelig hindringer i vejen for den grønne omstilling, hvis tyverier og medfølgende forsikringsregler får familier til at opgive at skifte bilen ud med cykel.

Louise Mejlholms familie er et eksempel på, hvad cykeltyverierne kan betyde for en familie. Da tyve tre gange i løbet af et par år stjal deres el-ladcykel, gav det kæmpe udfordringer i deres hverdag, fordi el-ladcyklen er et transportmæssigt omdrejningspunkt for den billøse familie. De mistede også deres cykelforsikring, og det gjorde det svært for familien at blive ved at tilvælge den billøse hverdag.

Og tyverierne har berørt familien dybt.
- Vi er blevet meget ængstelige og tager fx aldrig cyklen ind til byen om aftenen. Og vi bliver nervøse, hvis vi hører en varevogn på gaden, når vi er gået i seng. Det kan jo ske, hvornår det skal være, siger Louise Mejlholm.

Vil sammen med F&P have indført digitalt stelnummer.

- Vi kan godt forstå, at forsikringsselskaber er nødt til også at tænke på den økonomiske bundlinje. Men vi cyklister står magtesløse med håret i postkassen, og det er jo en næsten straffri forbrydelse. Politiet rejser kun sigtelse i 1.5 procent af tyverierne, siger Klaus Bondam, der efterlyser at politikerne gør noget ved problemet.

- Det er i virkeligheden helt absurd, at vi bare accepterer, at 40.000 cykler bliver stjålet hvert år. Ville vi gøre det samme, hvis det var biler? siger Klaus Bondam.

Cyklistforbundet anbefaler sammen med forsikringsselskabernes brancheforening, F&P, at politikerne indfører et nationalt, digitalt stelnummer.

- Vi skal have en moderne afløser for det nuværende indgraverede stelnummer, som blev vedtaget helt tilbage i 1947, siger Klaus Bondam.

F&P bakker op.

- Digitalt stelnummer stopper ikke i sig selv cykeltyverierne, men det kunne være, at det stoppede cykeltyvene ved, at hvis en cykel let kan finde hjem igen, er det måske knap så attraktivt at stjæle den, siger direktør i F&P, Pia Holm Steffensen, til bladet CYKLISTER.

F&P og Cyklistforbundet sendte i efteråret et fælles brev til SF og Socialdemokratiet på Christiansborg, hvor organisatio­nerne presser på for politisk hand­ling for et digitalt stelnummer.

Information om Cyklistforbundet

Cyklen giver oplevelser, frihed og motion. Cyklen gør vores verden sundere, grønnere og mere bæredygtig. Vi arbejder for, at alle kan cykle sikkert og trygt. Uanset alder. Uanset om man bor på landet eller i byen. Vi er en demokratisk organisation, hvor alle, der ønsker en cykelvenlig verden, kan engagere sig. Vi er tilstede over hele Danmark og er en del af paraplyorganisationen European Cyclists’ Federation.

Følg pressemeddelelser fra Cyklistforbundet

Flere pressemeddelelser fra Cyklistforbundet