Cykler redder liv i alle verdens hjørner, besøg UNICEF til FestiVÉLO i Fælledparken

I dag og i morgen kan man til Tour de France-eventet, FestiVÉLO, i Fælledparken besøge UNICEFs High Performance nødhjælpstelt og høre, hvordan verdens største børneorganisation redder liv på to hjul. Cykler er nemlig meget mere end et konkurrenceredskab. De er også et lille skridt i den rigtige retning i forhold til at sikre universel sundhedsdækning.
UNICEFs frivillige sundhedsmedarbejdere i Zimbabwe cykler gennem vildt terræn på hjemmebesøg hos sårbare børn og familier.

I dag går det løs, når verdens største cykelløb skydes i gang i København. Foruden den store oplevelse, det bliver for Københavnere og tilrejsende at se rytterne drøne gennem byens gader, kan man hente store oplevelser i Fælledparken, hvor Københavns Kommune er værter ved FestiVÉLO. Her deltager blandt andre UNICEF.

Men hvad har cykelsport og nødhjælp med hinanden at gøre? Ikke noget skulle man tro, men cyklen er faktisk et vigtigt transportmiddel i UNICEFs arbejde. Blandt andet til udrulning af vacciner og til at sikre gravide kvinder professionel fødselshjælp.

Hjemmebesøg på cykel

I verdens mest afsidesliggende samfund, hvor terrænet er barskt, og hvor der er langt til hospitaler og lægeklinikker, har UNICEF frivillige sundhedsmedarbejdere ansat. Deres indsats er helt essentiel i forhold til at give sårbare befolkningsgrupper adgang til sundhedsydelser.

Gravide kvinder, malariapatienter eller børn der skal vækstmåles, er alle afhængige af at blive tilset, men kan ikke vandre op ad bjerge og gennem dale på ujævne jordveje og tilgroede stier.

Til dette vigtige arbejde spiller cyklen en central rolle. For eksempel I Chipenge-distriktet i Zimbabwe, hvor de frivillige sundhedsmedarbejdere fortæller, at de uden en cykel ville kunne nå cirka seks husstande om dagen, men at de på cykel kan nå mindst 20 og dermed også give sig bedre tid til hvert eneste besøg.

Under COVID-19-pandemien har de frivillige sundhedsmedarbejdere i Zimbabwes landdistrikter spillet en ekstra vigtig rolle, fordi endnu flere mennesker har været afskåret fra basal lægehjælp.

Vaccineleverance på cykel

UNICEF bestræber sig hver eneste dag på at nå alle verdens børn med vacciner, så ingen skal dø af forebyggelige sygdomme som mæslinger og polio.

Men det er en kæmpe logistisk opgave at nå børn med vacciner i de mest afsidesliggende hjørner af verden. Blandt andet fordi vacciner er enormt følsomme overfor temperaturskift. Hvad gør man så, når man skal nå en ufremkommelig bjerglandsby med et dårligt vejnet? Et af svarene er cyklen.

For at være effektive og brugbare, skal vacciner opbevares på køl under hele transporten. Når fragtbilen med generator, der kan drive strøm til et køleskab, ikke kan komme længere, fragtes vaccinerne herefter i kølebokse.

Men det er et kapløb mod tiden – stiger temperaturen inde i køleboksen fra to til bare otte grader kan vaccinerne være ødelagt. Derfor bruger de frivillige cykler, så de kan tilbagelægge lange distancer tids nok til at kunne levere vaccinerne, mens de fortsat er effektive.

Tohjulede udrykningskøretøjer

Herhjemme er det svært at forestille sig, at man i en situation, der kræver akut lægehjælp, skulle hentes af en tohjulet ambulance. Men der er steder i verden, hvor cyklen er det hurtigste og mest farbare køretøj.

Blandt andet i Malawis landdistrikter, hvor mange veje ikke er asfalterede. Her har cykel – og motorcykelambulancer været med til at nedbringe antallet af akutte kejsersnit, fordi langt flere fødende kvinder kommer på hospitalet i tide og får professionel assistance til deres fødsel.

Også i delstaten Chhattisgarh i Indien spiller motorcykelambulancer en særlig rolle. Omkring 1000 kvadratkilometer af byen – svarende til 186.873 fodboldbaner – består af tæt bevokset skov. Her udgør stammefolk bosat langt fra større bebyggelse mere end 77 pct. af delstatens befolkning.

Her er antallet af fødsler på sundhedsklinikker ligeledes steget markant med indsættelsen af de UNICEF-støttede motorcykelambulancer, og dermed er dødeligheden blandt spædbørn og mødre faldet.

Et cykelløb mod COVID-19

Information er afgørende både før, under og efter en krise indtræffer. Også her spiller cyklen en vigtig rolle for UNICEFs arbejde.

Under coronapandemien opstod fænomenet Blue Messenger Bikes i Sydsudan. Mange veje i landet er ufremkommelige, og to tredjedele af befolkningen kan ikke læse. Under pandemien var det derfor ikke en mulighed at husomdele flyers med informationsmateriale.

I stedet trampede UNICEF-volontører i pedalerne på blå cykler med fastspændte højtalere og spredte oplysninger om hygiejne og opdateringer på de gældende restriktioner.

Cyklernes højtalere kan nå op til 400 meter og de frivillige kunne på den måde dække omkring 200 husstande hver eneste dag med livsvigtig information om, hvordan befolkningen skulle forholde sig til den ukendte virus. Dét arbejde har spillet en afgørende rolle for inddæmning af smitten og for folks tryghed.

Kig forbi telt 30 tæt ved Playzone i Fælledparken fra i dag kl. 12-22 og i morgen fra 09.00-22.00 og få et kig ind i maskinrummet hos verdens største børneorganisation.

Pressemedarbejder Line Kørner. Tlf. 30952379, mail: lkoerner@unicef.dk

Download
I forbindelse med COVID-19 opstod fænomenet Blue Messenger Bikes i Sydsudan. Frivillige cyklede rundt og spredte budskabet om at holde afstand og spritte af.
Download
Vacciner er sensitive overfor temperaturskift og må fragtes i kølebokse på cykel, for at nå frem til fjerntliggende landsbyer i Bangladesh, mens de fortsat er kolde og virksomme.
Download
Der er steder i verden, hvor cyklen er det hurtigste og mest farbare udrykningskøretøj. I Malawis landdistrikter, hvor mange veje ikke er asfalterede har cykelambulancer været med til at nedbringe antallet af akutte kejsersnit.