Cykelstjerner kæmpede om prestigefyldt trikot

Alexander Kamp og Cecilie Uttrup havde de bedste ben, da der var linjeløb på plakaten på DM-ugens sidste dag.
Foto: Michael Bo Rasmussen/Baghuset

Cort, Mørkøv, Pedersen. En række prominente herrer fra World Touren var med i feltet, da der søndag blev kørt DM i linjeløb i Aalborg og omegn.

Det 219 kilometer lange cykelløb på de nordjyske veje blev fulgt tæt af medier og de mange tilskuere på ruten og ved målstregen i Aalborg. Og for rytterne var der mere på højkant end blomster, gavechecks og champagnesprøjt på podiet.

Vinderen sikrer sig nemlig også retten til at køre i den såkaldte dannebrogstrikot indtil næste års DM. Et synligt bevis på det nationale mesterskab, som man kan vise frem til cykelløb rundt om i verden - og som der er stor prestige i.

Derfor var der som altid hård kamp om titlen, da den 90. udgave af løbet blev skudt i gang. Til sidst måtte konkurrenterne dog se sig slået af Alexander Kamp, der krydsede målstregen 14 sekunder foran Mads Pedersen.

”Det er en stor forløsning for mig efter en svær sæson, så jeg går på sommerferie med et stort smil,” sagde en stolt og træt Alexander Kamp, som glæder sig til at bære dannebrogstrøjen.

DM-ugen giver opmærksomhed
Hos kvinderne kunne Cecilie Uttrup Ludwig stille sig øverst på skamlen efter en stærk solopræstation, mens to af løbets andre store favoritter, Emma Norsgaard og Amalie Dideriksen, tog sig af sølv og bronze.

Dermed kan Danmarks Cykle Union (DCU) nu se tilbage på en uge med enkeltstart og linjeløb i landevejscykling på få dage. Men også på DM i mountainbike og BMX, og det har i det hele taget været en god oplevelse at være en del af DM-ugen, fortæller DCU’s direktør Martin Elleberg Petersen:

”Det har været nogle rigtigt gode cykelløb på landvejen de seneste dage. Men det har også været godt at afvikle vores mesterskaber i mountainbike og BMX her under DM-ugen. Det har givet lidt mere medieopmærksomhed og en større tilskuerinteresse, end der normalt er til de løb.”

Eventet vender tilbage
Bag DM-ugen står Danmarks Idrætsforbund - i tæt samarbejde med de mange specialforbund og Aalborg Kommune. Eventet har været et ønske for DIF i mange år og er inspireret af den svenske SM-veckan, som har fundet sted siden 2009.

Nu er ønsket blevet indfriet, og mere end 200 guldmedaljer i 47 forskellige idrætsgrene er blevet uddelt de seneste dage i Aalborg. Samme by, som allerede nu har meldt sig som vært for samme event i 2023.

Foto: Dan Møller

Footer