Cybersikkerhed for sjov…?

Med en stribe events rundt omkring i landet vil Industriens Fond sammen med datagidselsforhandler Michael Andersen gå nye, underholdende veje for at styrke cybersikkerheden i de danske SMV’er. Journalist og entertainer Anders Lund Madsen vil styre slagets gang som moderator.
Programchef for Industriens Fonds cyberprogram, Malene Stidsen og datagidselforhandler, Michael Andersen vil hjælpe virksomhederne med at blive cybersikre gennem humor og formidling i øjenhøjde.

Alt for mange bliver fjerne i blikket, når snakken falder på cyberbegreber som RaaS, HaaS, BOTnet og Malware. Ikke desto mindre bliver virksomhedernes evne til at bekæmpe den stigende cybertrussel vigtigere i takt med, at antallet af hackerangreb fortsætter med at stige.

Især SMV’erne er i hackernes søgelys. De betragtes ofte som det svageste led i de store virksomheders forsyningskæder, de har ikke de samme cybersikkerhedsmuskler som de store koncerner, og deres fokus på cybersikkerhed er ikke stort nok.

-Tanken er at angribe cybersikkerhed med infotainment. Vi vil tage en stribe cybersikkerhedsbegreber under kyndig behandling i et åbent og sikkert miljø, med gæster på scenen og involvering af publikum. Ambitionen er at gøre SMV’erne skarpere på de krav, der i dag stilles til en sikker forretning, siger Michael Andersen.

Fra trussel til konkurrenceparameter

Industriens Fonds Cyberprogram har et stærkt fokus på at styrke dansk erhvervslivs it-sikkerhed gennem en lang række målrettede projekter og håndgribelige værktøjer. Bl.a. har Fonden søsat D-mærket, en mærkningsordning for it-sikkerhed, samt vejledninger til at komme godt i gang med en it-beredskabsplan.

- Vi skal ud i landet og bygge oven på vores cybersikkerhedsprogram, som ikke alene handler om at forebygge cyberangreb, men også har fokus på, at danske virksomheder skal være førende i at udvikle og anvende ansvarlige og sikre digitale løsninger. Med denne event-række går vi til stoffet på en ny måde ved at formidle det i øjenhøjde og med humor fremfor løftede pegefingre. For cybersikkerhed bliver et afgørende konkurrenceparameter fremover, og derfor skal det også formidles, så alle forstår det, siger Malene Stidsen, programchef i Industriens Fond.

Om de nye cybersikkerhedsevents:

Cybersikkerhed for sjov…? skydes i gang med en paneldebat på Folkemødet d. 17. juni kl. 16.00 på IT-Branchens paratskib. Her kan publikum blive klogere på cybersikkerhed og møde Michael Andersen og programchef Malene Stidsen, der med afsæt i eksempler og viden vil give indsigt og værktøjer til, hvorfor og hvordan man beskytter sin virksomhed mod cyberkriminalitet.

Når sommeren går på hæld, kommer Cybersikkerhed for sjov…?forbi Erhvervshus Midtjylland, Erhvervshus Nordjylland og Erhvervshus Hovedstaden, der vil åbne dørene for aftener i cybersikkerhedens tegn.

Michael Andersen vil, med afsæt i sin ekspertise som datagidselsforhandler, sammen med gæster på scenen, belyse fremtidens cyberverden for SMV’er og dermed de forretningsmodeller og taktikker, der ligger bag den organiserede cyberkriminalitet og som truer danske SMV’er - herunder trusler i form af hacking, true cyber crime, spionaktiviteter.

Programchef for Industriens Fonds Cyberprogram Malene Stidsen er fast gæst ved alle talks, hvor hun deler ud af sin viden og indsigter omkring Cybersikkerhed og Industriens Fonds engagement i at hjælpe danske virksomheder ind i en cybersikker verden. Ud over Malene er der til hver talk inviteret specielle gæster, som kan berige publikum med noget ganske særlig viden.

Anders Lund Madsen er moderator og vil på sin egen ærlige og transparente måde stille de spørgsmål, som de færreste ellers stiller.

For yderligere information:

Industriens Fond: Presse- og kommunikationschef Anders Brandtoft, ab@industriensfond.dk, 31122743