Cyberhysteri – ingen grund til nervøsitet for det danske drikkevand

Ingen spildevand eller andre stoffer i drikkevandet
Det giver ingen mening, som man kan læse i Jyllands-Posten, at man gennem et digitalt hackerangreb kan blande spildevand eller andre skadelige stoffer i vores drikkevand. Dels vil et forsøg på dette blive bremset af en mekanisk tilbagestrømssikring, som ikke er styret af it, dels kræver det en manuel indgriben i driften, hvilket ’cyberangreb’ jo ikke omfatter.

Ikke længere nedetid end ”at nå hjem fra Brugsen”
Der vil kunne opstå en kort nedetid, indtil vandværksteknikeren kan afkoble den digitale styring og overtage den  manuelle styring af vandværket. Nedetiden vil afhænge af, hvornår den første forbruger melder om problemer og kontakter vandværket. Heldigvis har vi i Danmark mange vandværker, og derfor vil der typisk ikke være ret langt hen til vandværket, så det vil gå forholdsvist hurtigt at få rettet op på tingene igen. Hertil kommer, at vandforsyningerne allerede har alternative forsyningsmuligheder, så ’væsentlige forstyrrende virkninger’ udebliver.

Tillid til myndighederne
Danske Vandværker er forud for implementeringen af det nye EU-direktiv for net- og informationssikkerhed (NIS), der trådte i kraft den 1. maj i år, blevet hørt af Miljøstyrelsen. Og Danske Vandværker har fuld tillid til, at myndighederne håndterer implementeringen forsvarligt. Kommer der nye digitale udfordringer, vil vi naturligvis kigge nærmere på, om Danske Vandværkers medlemmer burde inkluderes i regeringens cyberstrategi på en anderledes måde, end det er sket. Sikkerhedsmæssigt vil vi altid gøre, hvad vi kan for at være et skridt foran alle risikomomenter, som kan forstyrre forsyningen af drikkevand.

Martin Gertz Andersen, politisk chef