Covid-19 har ramt livskvaliteten blandt de ældre – og mange er nervøse for julen

En helt ny undersøgelse, som Userneeds har lavet for Velliv, viser, at mere end halvdelen af de ældre har oplevet dårligere livskvalitet som følge af Covid-19. Det rammer også juletiden, hvor 500.000 ældre er nervøse for at skulle holde jul i år.

Velliv har været ude og spørge danskere ældre end 66 år, hvordan Covid-19 krisen har berørt deres livskvalitet. Her svarer 56 pct., at deres livskvalitet er blevet dårligere. Dette understreger, at netop de ældre – sammen med de unge – generelt er dem, der er hårdest ramt af de restriktioner, som Covid-19 har bragt med sig.

Har du oplevet, at Covid-19 krisen har påvirket din livskvalitet?
Ja, i en overvejende positiv retning 3%
Ja, i en overvejende negativ retning 56%
Nej 41%
Kilde: Userneeds for Velliv
Anm, : 1024 besvarelser gennemført i perioden 10. - 15. december 2020. Undersøgelsen er gennemført blandt danskere ældre end 66 år.

”Hvor vi i foråret havde et indtryk af, at nedlukningen var en spurt hen mod sommeren og det gode vejr, er vi nu i en situation, hvor det er gået hen og blevet en maratonløb, der fortsat rammer, og det begynder at gøre ondt i psyken for stadig flere. Det er vi meget opmærksomme på,” tilføjer Jens Christian Nielsen. ”Den sociale distancering, som er kommet af de nødvendige forholdsregler omkring Covid-19, har ramt de ældre hårdt. Der er tale om en gruppe, der bredt set er ekstra udsat, og som derfor også har været ekstra opmærksomme på at holde afstand. Det går ud over det sociale samvær med familie, venner og bekendte, og det rammer ekstra hårdt i en hverdag, hvor arbejdet ikke fylder,” fortæller Jens Christian Nielsen, der er cheføkonom i Velliv.

Velliv oprettede i forbindelse med forårets nedlukning en trivselslinje, hvor kunder kunne ringe ind og få hjælpe og vejledning til at håndtere den anderledes situation. Netop nu oplever Velliv en stigende interesse for at gøre brug af trivselslinjen – også blandt de ældre.

De ældre er også nervøse for julen
Spørgeundersøgelsen fra Velliv viser også, at mange ældre er nervøse for at skulle holde jul med familien i år. Faktisk har mindst 75.000 ældre på +66 år allerede meldt afbud til julefesten, fordi de er nervøse for Covid-19. Samlet set angiver 46 pct. eller knap 500.000 danskere ældre end 66 år, at de enten er nervøse for at skulle holde jul med familien i år eller allerede har meldt afbud. Der er således rigtig mange af vores ældre medborgere, der ikke er trygge ved juletiden i år.

Er du nervøs for at skulle samles med familien til jul i år pga. Covid-19?

Besvarelser i %

Antal danskere ældre end 66 år

Ja, i høj eller nogen grad

Nej, slet ikke

Har meldt afbud til julen som følge af covid-19

Ved ikke

I alt

1.065.000

Kilde: Userneeds for Velliv

”Julen er hjerternes tid, men netop i år kan det blive en ensom tid for mange ældre, der isolerer sig af frygt for at blive ramt af Covid-19. Det stiller større krav til alle os andre, der ikke på samme måde er en del af risikogruppen. Vi skal gøre vores for, at ensomheden bliver så lille som muligt,” siger Jens Christian Nielsen og kommer med et par gode råd.

Det kan du gøre for at hindre ensomhed blandt ældre:

• Husk at ringe lidt oftere, end du måske gør.

• Overvej om det evt. er muligt at have de ældre med til julen via Skype, Teams eller andet?

• Overvej en gåtur ud i naturen med de ældre – fx 1. eller 2. juledag. Det er også sundt for alles helbred

• Det er også muligt at mødes til lidt mad eller en kop kaffe ude i det fri. Det handler primært om påklædning.

• Husk at blive testet og overholde reglerne, hvis man vælger at mødes med de ældre.

• Overvej evt. at hente og bringe de ældre i forbindelse med arrangementer – på den måde undgår de offentlig transport.

På trods af den vanskelig tid med pandemi ønsker Velliv alle en glædelig jul, og vi ser frem til et 2021 med vaccine og forhåbentlig mere almindelige tilstande for danskerne.

Pressechef Mikkel Bro Petersen fra Velliv, telefon 2483 8630

Velliv tilbyder pensionsordninger til både private og virksomheder og er med ca. 350.000 kunder Danmarks tredje største kommercielle pensionsselskab. Alle vores kunder er medejere af Velliv gennem deres automatiske medlemskab i Velliv Foreningen, der ejer pensionsselskabet.