FH - Fagbevægelsens Hovedorganisation

Coronakrisens konsekvenser: 50.000 flere ledige på to måneder

Coronakrisen har gjort tusindevis arbejdsløse. Det er sket på trods af diverse hjælpepakker, herunder ikke mindst trepartsaftalen om midlertidig lønkompensation, som har holdt hånden under mere end 200.000 lønmodtagere. Der er behov for at sætte mere skub i økonomien, så de, der aktuelt mister deres arbejde på grund af krisen, hurtigt kan komme i job igen, siger Mette Hørdum Larsen, økonom i Fagbevægelsens Hovedorganisation.

Bruttoledigheden steg med 35.000 fuldtidspersoner i april, viser nye tal fra Danmarks Statistik. Sammen med den store stigning i marts er antallet af bruttoledige nu foreløbigt under krisen steget med 49.400 til 152.800 fuldtidspersoner, svarende til 5,4 pct. af arbejdsstyrken. Det er det højeste niveau siden midten af 2013.

- Ledigheden er steget historisk hurtigt under coronakrisen. Og det kunne have set langt værre ud, hvis der ikke var landet en aftale om lønkompensation. At der på nuværende tidspunkt er blevet udbetalt kompensation for over 200.000 lønmodtagere, siger noget om, hvor afgørende det har været, at der blev handlet hurtigt i midten af marts. Desværre har det ikke kunne fastholde alle i arbejde, siger Mette Hørdum Larsen, økonom i FH.

Kedeligt regnskab
Danmarks Statistik har også offentliggjort nationalregnskabet for 1. kvartal 2020. Selv om det blot dækker de første uger af nedlukningen af samfundet, er BNP faldet med 2,1 pct., og beskæftigelsen reduceret med godt 1.000 personer.

- Vi har nu vinket farvel til mange års fremgang i dansk økonomi og i beskæftigelsen. Og første kvartal af året er desværre blot startskuddet. Når vi senere på året får tal for andet kvartal, vil vi for alvor se det kedelige regnskab for det, vi oplever lige nu. Der er udsigt til et voldsomt tilbageslag i økonomien, siger Mette Hørdum Larsen.

Sæt skub i aktiviteten
Samfundet er ved at åbne igen både i Danmark og andre steder i verden. Dermed vil økonomien også begynde at rejse sig igen. Men det sker gradvist, og der vil formentlig gå en del tid endnu, inden aktiviteten er i nærheden af det, vi oplevede før krisen. FH’s bedste bud er, at det ikke er sket endnu ved udgangen af 2021.

- Vi skal gøre, hvad vi kan, for at krisen ikke trækker i langdrag. Dansk økonomi var i topform, inden coronapandemien ramte os. Vi har gode muligheder for at komme hurtigt tilbage på sporet. Men det kræver finanspolitisk stimulans. Det kræver, at vi sætter mere skub i aktiviteten og jobskabelsen, siger Mette Hørdum Larsen.

Information om FH - Fagbevægelsens Hovedorganisation

FH - Fagbevægelsens Hovedorganisation
Islands Brygge 32D

35 24 60 00https://fho.dk

Følg pressemeddelelser fra FH - Fagbevægelsens Hovedorganisation

Flere pressemeddelelser fra FH - Fagbevægelsens Hovedorganisation

FH: En glædens dag med godkendt Platformsdirektiv i EU11.3.2024 18:11:38 CET | Pressemeddelelse

Efter hårde forhandlinger gav EU’s beskæftigelsesministrer mandag grønt lys til, at personer, der arbejder for digitale arbejdsplatforme såsom Wolt, Foodora, Uber m.fl., fremover kan få adgang til almindelige arbejdstagerrettigheder som f.eks. feriepenge, pension eller løn under sygdom. I Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) er vi meget tilfredse med, at vi nu står med et direktiv, som kan bane vej for, at platformsarbejdere får adgang til ordentlige arbejdsvilkår, lyder det fra Flemming H. Grønsund, næstformand i FH.