Coronakrisen rammer SMV'ers omsætning hårdt

SMV’erne er hårdt ramt af corona-krisen. Omsætningen er styrkdykket og mange har udsigt til konkurs. Det viser ny medlemsundersøgelse fra SMVdanmark.

En ny medlemsundersøgelse med svar fra over 20 pct. af SMVdanmarks medlemmer viser, at coronakrisen har ramt virksomhederne hårdt på deres omsætning.

Ifølge undersøgelsen, der er gennemført før dagens udmelding om tilbageførsel af moms og lønsumsafgift, har 78 pct. af SMVdanmarks medlemmer haft nedgang i deres omsætning som følge af coronakrisen.

Markant omsætningsfald

I gennemsnit har SMVdanmarks medlemmer oplevet et omsætningsfald på 63 pct. og et fald i årsresultatet på 36 pct.

Samtidig forventer virksomhederne i gennemsnit at dreje nøglen om indenfor knap 3 måneder, hvis situationen ikke ændrer sig.

82 dage fra konkurs

Svarene viser overordnet, at mange SMV’ere er hårdt ramt hårdt på økonomien. Deres omsætning er styrtdykket og deres likviditet er svækket. Selv med de foreslåede hjælpepakker til erhvervslivet har mange virksomheder dystre fremtidsudsigter: I gennemsnit forventer virksomhederne at måtte dreje nøglen om indenfor tre måneder, såfremt situationen ikke ændres.

Dagens udmelding om tilbageførsel af moms betalt i marts og lønsumsafgift som rentefrit lån i 11 måneder, forbedrer dog virksomheders likviditet under coronakrisen.

Download analysen herunder.

SMVdanmark er hovederhvervsorganisation for en række brancheorganisationer, lokale tværfaglige håndværker- og industriforeninger og flere hundrede enkeltvirksomheder.

SMVdanmark repræsenterer omkring 18.000 små og mellemstore virksomheder og er den eneste hovederhvervsorganisation, der udelukkende arbejder for SMV’ernes interesser – både nationalt, lokalt og på EU-plan.

Læs mere på SMVdanmark.dk