Coronahjælp: Nyt lån fra Danske Bank sparer de små erhvervskunder for 50 procent af udgifterne

Med nyt fordelagtigt lån tilbyder Danske Bank nu hjælp til en række mindre virksomheder, der har lånt penge af staten i forbindelse med corona.

1. april 2022 skal danske virksomheder begynde at betale af på deres statstlige coronalån. Det vil nogle virksomheder kunne gøre med det samme, mens andre har brug for en længere periode til at afvikle gælden. Denne sidstnævnte gruppe tilbyder Danske Bank nu en løsning, der er langt mere favorabel end den afdragsordning til staten, de ellers har udsigt til, forklarer Niels Bang-Hansen, der er direktør for erhvervskunder i Danske Bank:

”Vi vil gerne gøre noget for at hjælpe de mindre erhvervskunder, der har været pressede under pandemien, og vi ved, at mange af dem står over for en stor udfordring, når de skal betale deres coronalån tilbage. Derfor har vi kigget i værktøjskassen og fundet en måde, hvor vi vil kunne hjælpe mange af dem med at refinansiere hos os og dermed spare penge.”

En gennemsnitlig besparelse på 50 procent

Løsningen, som Danske Bank tilbyder, er et lån målrettet virksomheder med en omsætning op til ca. 25. mio. kr. Lånet har en rente på 6,5 procent per år, nul gebyrer, og med en løbetid på 4-5 år har kunderne væsentlig længere tid til at afvikle deres gæld end de 2 år Skat kan tilbyde. Samtidig er lånet hos Danske Bank - i modsætning til alternativet - fradragsberettiget.

For en gennemsnitsvirksomhed, uanset om de er kunde hos Danske Bank i forvejen eller ej, betyder det, at de samlet set vil kunne spare omkring halvdelen af udgifterne ved at flytte eller refinansiere lånet hos Danske Bank.

Ifølge Niels Bang-Hansen er det dog en væsentlig forudsætning for at kunne få det nye lån, at de virksomheder, der ønsker at refinansiere via Danske Bank, kan sandsynliggøre, at de fortsat er levedygtige.

”Vi vil naturligvis gerne hjælpe så mange som muligt, men vi er også nødt til at være åbne og ærlige omkring, at nogle virksomheder står en situation, hvor muligheden for at komme ud på den anden side ikke længere er tilstede. Man skal være opmærksom på, at de små virksomheders økonomi ofte er tæt forbundet med ejerens personlige økonomi, og derfor er det i alles interesse at finde en løsning, der ikke skaber større problemer på længere sigt.”

Selvom den nye mulighed er målrettet de små erhvervskunder, er Danske Bank også klar til at rådgive om og finde løsninger på tilbagebetaling af coronalån for de større.