Coronaen tvinger fortsat bryggerier i knæ

De fleste danske bryggerier sælger færre liter øl end sidste år – især restriktionerne for barer, caféer, festivaler og lignende rammer dem hårdt

Tre ud af fire danske bryggerier har solgt færre øl på både flaske og fad siden corona-krisens begyndelse sammenlignet med samme periode sidste år.

Det er især salget til barer, caféer, restauranter, festivaler og byfester, der svigter – mere end hvert andet bryggeri har de seneste to uger solgt under 80% af, hvad de solgte i de samme to uger i 2019.

Det viser en undersøgelse blandt Bryggeriforeningens medlemmer.

Udløbet af lønkompensationsordningen har medført opsigelser af medarbejdere hos flere bryggerier. Således siger 9 af 30 bryggerier, at de har opsagt ansatte den seneste måned, mens yderligere 4 muligvis vil sende opsigelser i den nærmeste fremtid.

Aftalen mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter om arbejdsfordeling synes ikke at kunne redde mange arbejdspladser hos bryggerierne, idet kun ét medlem vil at benytte sig af arbejdsfordeling.

”Vores undersøgelse viser desværre meget tydeligt, at bryggerierne lider hårdt under de restriktioner, som er indført over for restaurationssektoren og store udendørs begivenheder”, siger Bryggeriforeningen direktør, Niels Hald, som appellerer til, at politikerne på sundhedsmæssigt forsvarlig vis lemper restriktionerne.

”Samtidig er der behov for en halvering af ølafgiften for at hjælpe bryggerierne på fode igen, så de fortsat kan bidrage til jobskabelse og vækst. Der findes over 200 danske bryggerier, hvoraf mange er placeret i små lokalsamfund med stor betydning for beskæftigelsen og den lokale sammenhængskraft”, siger han.

Bryggerier, som især sælger deres øl i de danske ferieområder, har generelt klaret sig godt igennem krisen, mens langt størstedelen af de øvrige bryggerier har mistet en stor del af omsætningen.

Information om Bryggeriforeningen

Faxehus, Gamle Carlsbergvej 16