Corona: Tjek hos dit forsikringsselskab, hvordan du er dækket ved ferierejser

Der kan komme flere rejserestriktioner på grund af corona. Husk at tjekke lokale regler, inden jule- eller vinterferierejsen bestilles. Er man i tvivl, så er det en god ide at tale med sit forsikringsselskab, råder Forsikringsoplysningen.

Foto: Unsplash

Meget store dele af den danske befolkning er færdigvaccineret, og vaccineudrulningen i Europa er kommet langt. Men situationen er den, at der kan komme flere rejserestriktioner, da coronasmitten lige nu vokser i landene omkring os.

- Man skal være opmærksom på, at mange lande har COVID-19 restriktioner i større eller mindre grad. Når det gælder rejseforsikringer, så dækker en rejseforsikring primært, hvis man selv bliver akut syg eller kommer til skade på rejsen, siger chefkonsulent Anja Lintrup Sørensen fra Forsikringsoplysningen hos F&P.

- Det er forskelligt, hvordan forsikringsselskaberne dækker, hvis man må afbestille sin rejse på grund af lokale indrejserestriktioner. Nogle selskaber har tidligere under coronaen ekstraordinært dækket situationer, som ikke normalt er omfattet af almindelige vilkår for en rejseforsikring, fx ved karantænekrav, siger Anja Lintrup Sørensen.

Hvorvidt den dækning fortsætter, må man undersøge hos sit forsikringsselskab. Er man i tvivl, så er det en god ide at tale med sit forsikringsselskab, inden rejsen bestilles.

Danske turister kan tjekke rejsemålets indrejseregler på ambassadernes COVID-19 hjemmesider, inden de bestiller rejsen.

Hvis man ikke er vaccineret, skal man være særligt opmærksomme på, at flere lande fortsat ikke tillader indrejse.

Særligt hvis man rejser til lande uden for EU, skal man desuden huske at tjekke sikkerhedsniveauet i Udenrigsministeriets rejsevejledninger. Desuden kan bekymrende coronavarianter få indvirkning på rejsevejledningerne. Det gælder også inden for EU.

Jørgen Kjær Thomsen - pressetelefon 4191 9101

Foto: Unsplash

F&P: Dansk CO2-afgift er et vigtigt værktøj – men den skal sikre reelle CO2-reduktioner7.12.2021 12:01:35 CET | Pressemeddelelse

F&P er helt enig i, at indførelsen af en CO2-afgift er et vigtigt værktøj til at nå Danmarks målsætning om at reducere CO2-udslippet med 70 pct. Men den kan ikke stå alene. I et nyt diskussionsoplæg har Det Miljøøkonomiske Råd peget på en høj CO2-afgift på 1.200 kr. En så høj dansk CO2-afgift kan imidlertid svække den danske klimaindsats i udlandet og blot flytte produktion ud af landet. Der er derfor brug for gode og klare rammevilkår for grønne investeringer i Danmark, hvor løsningerne også kan sælges til og fremme den grønne omstilling i udlandet.

F&P: Finanslov rammer plet ved at fjerne modregning i pension for corona-knoklen6.12.2021 12:02:16 CET | Pressemeddelelse

Modregning i pensionen er en uhensigtsmæssig økonomisk straf af de mange danskere, som sparer op til alderdommen og samtidig er klar til at yde en ekstra indsats, når samfundet har brug for det. Derfor er der stor ros og opbakning fra forsikrings- og pensionsbranchen til et flertal i Folketinget, som med finansloven fjerner modregning i pensionen for corona-relaterede indtægter i 2022.