Corona stopper ikke Express 5

Lige nu styres byggeriet af verdens største hurtigfærge fra en stue i Skanderborg. Her sidder Molslinjens projektansvarlige for byggeriet. De planlagte ture til Austals hurtigfærgeværft i Filippinerne har corona sat en stopper for.
I stedet har Molslinjen måtte ansætte to lokale til at overvåge og sikre den rigtige kvalitet på den vigtige begyndelse af byggeriet.
”Arbejdet med tegninger og planer for byggeriets opstart kunne godt håndteres på distancen. Det er straks langt mere udfordrende nu, hvor byggeriet er gået rigtigt i gang”, forklarer Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen.
Men vanskelighederne til trods er byggeriet på tidsplanen. Også selv om corona pludselig fik indflydelse på selve indretningen af skibet. Stolerækker er trukket længere fra hinanden for at give bedre plads mellem passagererne, og der er gjort plads til eventuelle beskyttelsesskærme mellem bord-rækkerne.
Samtidig er hele skibets ventilationssystem blevet gentænkt for at sikre optimal udskiftning af luften i passagerområdet, så eventuelle vira i luften ikke spreder sig.
”Hver gang vi bygger en ny færge, forsøger vi at tænke så langt frem i tiden som muligt. En færge er en stor investering, som skal holde i mange år, så derfor er det vigtigt at tænke fremtidige løsninger ind i byggeriet. Det gør vi nu med hensyn til virus”, siger Carsten Jensen.
Målt på antal passagerer og biler bliver Express 5 verdens største hurtigfærge. Efter planen skal hurtigfærgen sættes i drift på ruten mellem Rønne og Ystad i foråret 2022.
Kontakter
Jesper MaackPR- og kommunikationschef
Tlf:20196215jma@molslinjen.dkBilleder



Information om Molslinjen A/S
Molslinjen er Danmarks største indenrigs færgeselskab. Med en flåde på 15 skibe driver selskabet i alt ni ruter fordelt på Alslinjen, Bornholmslinjen, Fanølinjen, Langelandslinjen, Molslinjen og Samsølinjen. Tilsammen har færgerne mere end otte millioner gæster årligt.
Ruterne Aarhus – Odden, Ebeltoft – Odden og Rønne – Ystad betjenes af nogle af verdens største katamaran-færger, og det gør Molslinjen til et af verdens største hurtigfærge-rederier.
I samarbejde med Herning Turist driver Molslinjen busruten Kombardo Expressen. Den kører direkte til København fra Aarhus, Randers, Aalborg, Holstebro, Herning, Silkeborg og Rønne.
Molslinjen beskæftiger i dag mere end 1000 medarbejdere.
Følg pressemeddelelser fra Molslinjen A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Molslinjen A/S
Mot ett ljudlöst nytt år på Öresund23.12.2025 09:00:01 CET | Pressemeddelelse
När färjan Hamlet är tillbaka på Öresund innebär det en nästan ljudlös trafik mellan Helsingborg-Helsingör under nästa år, då samtliga passagerarfärjor har ställts om för att segla på el. Efter en komplex konvertering från dieseldrift till batteridrift är planen nu att sätta Hamlet i trafik den 28 december, lagom till nyåret och de sista intensiva helgdagarna.
Mod et lydløst nyt år på Øresund23.12.2025 09:00:01 CET | Pressemeddelelse
Når Færgen Hamlet snart igen sejler på Øresund, kommer det til at betyde en nærmest lydløs trafik med alle tre færger sejlende på strøm i det nye år. Hamlets ophold i Øresund Drydocks i Landskrona har trukket ud, og planen er nu at sætte Hamlet i drift den 28. december – lige i tide til de sidste travle juledage og nytåret.
Julbordsrusning till Öresundslinjens färjor19.12.2025 09:00:08 CET | Pressemeddelelse
Aldrig tidigare har så många valt att fira julbord till sjöss. I år har fler än 36 500 gäster valt att äta, umgås och njuta av julstämningen ombord på Öresundslinjens elfärjor.
Julefrokost-amok på Øresundsfærger19.12.2025 09:00:08 CET | Pressemeddelelse
Aldrig har der været flere, som vil holde julefrokost til søs. Mere end 36.500 gæster har ønsket at spise og drikke deres julefrokost på Øresundslinjens færger i år.
Hamlet snart tillbaka på Öresund15.12.2025 13:57:49 CET | Pressemeddelelse
Öresundslinjens ambition om tre passagerarfärjor på batteridrift till jul behöver justeras. Färjan Hamlet, är just nu på varv för att konverteras till batteridrift, men är ännu inte helt redo för att trafikera sundet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
