Red Barnet

Corona-skolelukninger smadrer millioner af børns fremtid i Vest- og Centralafrika

Del
Red Barnet frygter for millioner af børns fremtid, da flere end 120 millioner skolebørn og studerende i øjeblikket ikke kan komme i skole i Vest- og Centralafrika. Næsten alle lande har indført landsdækkende skole- og universitetslukninger for at stoppe COVID-19-smitten. Antallet forventes at stige, da virussen ser ud til at sprede sig yderligere, advarer Red Barnet.

Mens indsatsen mod COVID-19 hovedsageligt fokuserer på sundhedssystemerne, har pandemien også yderligere ødelæggende konsekvenser for børn. I et forsøg på at bremse COVID 19-pandemiens spredning lukker regeringerne skoler over hele verden, og det kan forværre sårbarheden hos i forvejen marginaliserede børn i Vest- og Centralafrika og især i Sahel-regionen.

– Det er en hård tid. Vi kan ikke lære noget, og jeg bekymrer mig om virussen. Jeg ved ikke, hvornår skolen åbner igen. Jeg ved ikke, om vi får afsluttet skolen. Jeg ved ikke, om virussen vil være skyld i en tragedie i vores land. Jeg er virkelig bange, og jeg savner min klasse og mine venner. Jo flere dage der går, jo flere sygdomstilfælde er der, og med den hastighed, smitten spreder sig, er der ikke udsigt til, skolen åbner igen foreløbig, siger 12-årige Awa fra Bamako i Mali.

Mens nogle lande er bedre forberedt på at etablere alternativ undervisning til børn under skolelukningen, vil de mest marginaliserede piger og drenge, der bor i landdistrikter eller forstæder til de største byer, have svært ved at få adgang til fjernundervisningen. Det gælder også børn fra husholdninger med lav indkomst, handicappede og børn, der bor i områder, der allerede er ramt af konflikter og humanitære kriser.

– Med COVID-19, der presser regeringerne til at begrænse befolkningers bevægelsesfrihed og lukke skoler, er vi i Red Barnet bekymrede over de begrænsede muligheder, der er til rådighed for at sikre, at alle børn kan følge undervisningen fra deres hjem. Når deres uddannelse afbrydes og ikke foregår på et sikkert sted som i en skole, er børn i en højere risiko for at blive udsat for misbrug, vold og udnyttelse, og de, især piger, er mere tilbøjelige til at droppe helt ud af skolen, siger Helle Gudmandsen, der er chef for international uddannelse i Red Barnet.

Eksisterende kriser forværres
Uddannelsessystemer i DRC, Burkina Faso, Mali, Niger og Nigeria står allerede over for betydelige udfordringer som følge af igangværende konflikter, intern fordrivelse og en kritisk mangel på finansiering. COVID-19 er blot med til at forværre disse allerede alvorlige udfordringer.

– Uddannelse skal være en del af den nuværende respons på COVID-19-udbruddet. Millioner af børns fremtid står på spil. Sygdommen kan forsvinde over tid, men børn vil lide under konsekvenserne af den manglende skolegang i resten af deres liv, siger Helle Gudmandsen.

At håndtere sundhedskrisen og bremse virussen skal være en prioritet, men vi skal samtidig sikre, at børn kan fortsætte deres uddannelse hjemmefra. Indtil videre er mulighederne for det blevet meget begrænsede.

– Det er en udfordring, som regeringerne bliver nødt til at gøre noget ved med hjælp fra det internationale samfund. Hvis vi ikke får eleverne til at forsætte deres læring, vil mange børn, især piger, droppe ud af skolen. Selvom ebola-udbruddene var en helt anden epidemi, bør vi tage ved lære af de erfaringer, som vi gjorde os dengang, fortsætter Helle Gudmandsen.

Red Barnet opfordrer regeringer og det internationale samfund til at sikre, at:

  • der bliver lavet en indsats for at mindske konsekvenserne af skolernes lukning. I Afrika, hvor millioner ikke har adgang til internettet, kan værktøjer som radio- og tv-programmer hjælpe børn med at få adgang til alternativ uddannelse. Det er vigtigt, at regeringerne støtter lærerne og udstyrer dem med værktøjer, som giver dem mulighed for at lave fjernundervisning af høj kvalitet.
  • de mest marginaliserede børn derudover har adgang til pasning og støtte, da skolelukningerne rammer dem hårdest.
  • der vil blive truffet nødvendige foranstaltninger for at afbøde yderligere risiko for børn. Mange er fx afhængige af skolemåltider som supplement til deres daglige ernæring. Derudover er børn, der ikke går i skole, også i større risiko for at blive rekrutteret til børnearbejde, misbrug og udnyttelse.
  • have særlig opmærksomhed på piger, da de er særligt udsatte. De bliver typisk sat til at passe ældre og syge familiemedlemmer og små søskende og kan risikere at blive ofre for børneægteskab.

UNESCOs opgørelse over børn, der er ramt af skolelukning, på verdensplan: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse

Kontakter

Information om Red Barnet

Red Barnet
Red Barnet
Rosenørns Allé 12
1634 København V

3536 5555https://redbarnet.dk/

Red Barnet arbejder i Danmark og flere end 120 andre lande. Vi redder børns liv. Vi beskytter og styrker dem. Vi kæmper for deres rettigheder. Vi er Save the Children – verdens førende uafhængige organisation for børn.

Red Barnet yder nødhjælp og forebygger katastrofer. Vi bekæmper vold, overgreb og mobning. Vi sikrer skolegang, opbygger fællesskaber og styrker børns modstandskraft. Vi arbejder politisk for de dårligst stillede børn og skaber debat om børns livsvilkår.

 

Følg pressemeddelelser fra Red Barnet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Red Barnet

Danske skoleklasser skriver aviser om ”grænser” i landsdækkende mediekonkurrence16.9.2024 11:05:23 CEST | Pressemeddelelse

Hundredvis af danske skoleklasser vil i de kommende måneder forvandle sig til avisredaktioner, når eleverne med journalistikkens værktøjer undersøger temaet grænser. Bag den landsdækkende mediekonkurrence står Red Barnet, Ole Kirk’s Fond, Politiken, Ekstra Bladet og Jyllands-Posten, som til foråret hylder skoleklasserne bag årets bedste aviser ved et stort event i København.

Ny undersøgelse: To ud af tre børn og unge oplever digitale krænkelser10.9.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Det er i dag mere reglen end undtagelsen, at børn og unge i Danmark møder bagsiden af at være på nettet. 69 procent af de 9-17-årige har oplevet digitale krænkelser eller noget andet ubehageligt online inden for det seneste år, og det er en markant stigning siden 2021. Det viser en ny undersøgelse, som Epinion har foretaget for Red Barnet og TrygFonden. “Det bør være åbenlyst for alle, hvor alvorlig situationen er”, siger generalsekretær Johanne Schmidt-Nielsen. Undersøgelsen præsenteres på Red Barnets årlige digitale konference i dag.

Ny undersøgelse om børn udsat for vold: Lyt til os, og fortæl os om vores rettigheder26.6.2024 06:01:00 CEST | Pressemeddelelse

Børn og unge udsat for vold og overgreb står i en sårbar situation, når deres sag skal behandles i kommunen. I en ny undersøgelse fortæller mange af børnene, at de oplever en utryg relation til socialrådgiveren, møder uden et klart eller forståeligt formål og manglende oplysninger om deres rettigheder. Undersøgelsen er foretaget af Epinion og er en del af projektet ’Børneliv uden vold’, som Red Barnet står bag sammen med tre partnerskabskommuner og Ole Kirk’s Fond. I Bornholms Regionskommune, Glostrup Kommune og Jammerbugt Kommune er arbejdet med at styrke børns stemmer og perspektiv i sagsbehandlingen allerede gået i gang.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye