Corona-krisen har givet færre ulykker og hårde tider for cykeltyve

Marts, april og maj har givet danskerne en noget anderledes skadeshistorik end sidste år. Vi har fået stjålet færre cykler og haft færre ulykker, mens rejseforsikringen og skadeforsikringen på bygninger er blevet flittigt brugt.

Det er svært at være cykeltyv, når der lockdown i Danmark. Det viser en opgørelse over skadesanmeldelser som LB Forsikring har lavet. Hos LB Forsikring, der har 400.000 medlemmer i deres fire forsikringsgrupper, Lærerstandens Brandforsikring, Bauta Forsikring, Runa Forsikring og LB Forsikring til PFA har man sammenlignet skadesanmeldelserne for marts, april og maj 2020 med samme måneder i 2019, og her er det tydeligt, at der er nogle fordele ved at være sendt hjem.

-Det er ret tydeligt at se, at cykeltyvene har været ramt af nedlukningen, mens vi alle har været hjemme. Rigtig mange cykler bliver stjålet ved stationen eller i nattelivet, og det har der været lukket ned for, så vi har oplevet fald i anmeldelse på cykeltyveri på 34 % i marts, april og maj 2020 i forhold til 2019, siger Ulrik Erritsø, Medlemschef i LB Forsikring.

De mange hjemmearbejdspladser har også givet færre biluheld. I kategorien bilskader, der både dækker over ansvar og kaskoforsikring har man oplevet et fald på 17% i de tre måneder sammenlignet med sidste år. Desuden har mundheldet ”En ulykke kommer sjældent alene” vist sig ikke at holde stik, når det kommer til ulykkesforsikringer.

-Vi har oplevet et fald i anmeldelser til ulykkesforsikringen på 10% i perioden. Det skyldes naturligvis, at folk har været mere hjemme og mindre ude og lave ting. Det første lange stykke tid, lå de fleste fritidsinteresser også stille, så det er meget naturligt, siger Ulrik Erritsø.

Rejser og bygningsskader stiger voldsomt

To områder af skadesanmeldelser har dog oplevet voldsom vækst. Det ene er meget forventeligt rejseskader, mens det andet er bygningsskader. Et område mange nok havde glemt midt i en verdensomspændende pandemi.

-Vi har fået over 8000 skadesanmeldelser på bygningsskader i perioden. Det er en stigning på 32% i forhold til sidste år, og det skyldes i høj grad vandskader. Vi havde en meget våd vinter og tidligt forår, og det har givet mange skader på bygninger rundt omkring. Det er bare faldet lidt i baggrunden, fordi COVID19 pludseligt kom til at fylde næsten alt, siger Ulrik Erritsø.

Det er da også rejseskader, der er en direkte konsekvens af nedlukningen, der er den absolut største årsag til, at LB Forsikrings medlemmer har taget fat i selskabet.

-Vinterferie og påskeferie giver normalt lidt travlhed, men det vi oplevede da Danmark lukkede ned, var meget voldsomt. Det vi har haft mest travlt med, er klart afbestillingsforsikringer. Det eksploderede, og vi har fra marts til maj oplevet en stigning på 600 %, men du har tre år til at anmelde afbestillingen hos os, så vi forventer, at det tal vil stige en del endnu, siger Ulrik Erritsø og fortsætter:

-Den største stigning har dog været på hjemkaldelser. I 2019 havde vi lidt under 100, men fordi Udenrigsministeriet kaldte alle hjem, så er den steget med 2864%. Det tror jeg aldrig er sket med en skadeskategori før.

Se forskellen i skadesanmeldelser herunder.

For yderlige oplysninger:

Pressechef Marie Grabow Westergaard, tlf. 31433233 mail: mago@lb.dk