Corona-krisen banker nu også på hos vognmændene
DTL – Danske Vognmænd har i denne uge spurgt sine medlemmer om den aktuelle status for deres aktivitet, herunder antallet af ledige køretøjer, omfanget af hjemsendelse mv. af chauffører og om brug af kompensationsordningerne fra staten samt henstand på lån/leasingaftale og pause på forsikringer.
De fleste vognmandsvirksomheder oplever uændret aktivitet (53 pct.), mens 13 pct. melder mere travlhed, og hele 34 pct. melder om nedgang i aktiviteten.
Blandt de 34 pct. som melder om nedgang står 19 pct. af lastbilerne stille og hele 36 pct. af varebilerne. Omregnet til branchen som helhed skønnes det, at rundt regnet 6 pct. af lastbilerne står stille.
Men billedet er blandet, set hen over virksomhederne, og afhænger af deres konkrete forhold, og hvilke typer af gods, de transporterer: Vognmænd, der oplever øget travlhed, kører blandt andet affaldstransport og maskintransport, mens de vognmandsvirksomheder, der melder om nedgang i aktiviteten blandt andet kører med dagligvarer og farligt gods. Blandt de, der kører med stykgods, byggeelementer og -materialer inkl. kranarbejde, grus, sten, sand, jord, cement og lignende findes både virksomheder med fremgang og med tilbagegang.
DTLs adm. direktør Erik Østergaard: - Nogle af køretøjerne har stået stille i forvejen pga. vinterpause, men for en marts/april måned lige op til påske vurderer vi, at der er tale om forholdsvis mange ledige køretøjer. Corona-krisen har så at sige fået foden i døren hos vognmændene. Det siger næsten sig selv, at nedlukningen af oplevelsesindustrien og en stigende afmatning inden for bygge og anlæg betyder, at mange vognmænd, der direkte eller indirekte betjener disse branchegrene, oplever ophobet kapacitet på køretøjerne. Det vil uden tvivl kunne mærkes kraftigere, jo længere vi kommer hen og med udsigten til en række helligdage, vurderer DTL – direktøren.
En betydelig del af erhvervslivet har i disse dage dialoger med både kreditorer og myndigheder for at opretholde likviditeten. Det er tilsyneladende endnu ikke tilfældet hos vognmændene, men det kan ligge lige om hjørnet, at også transporterhvervet for alvor melder sig blandt de trængende.
Undersøgelsen viser nemlig, at i forhold til at bede om henstand og lån og leasingydelser blandt de 35 pct., der oplever nedgang i aktiviteten, har endnu kun 8 pct. bedt om henstand, mens 13 pct. påtænker at bede om henstand. I forhold til henstand på forsikring har meget få bedt om henstand og 17 pct. påtænker at bede om henstand. I forhold til at søge kompensation for selvstændige har også meget få søgt endnu, mens hele 58 pct. påtænker at gøre det. Tilsvarende påtænker 59 pct. at søge om kompensation for virksomhedens faste omkostninger.
Erik Østergaard har en appel til politikerne og transportkøberne: - Det er afgørende vigtigt, at den del af godstransporten, der kan holdes på danske hænder hos danske vognmænd og med danske chauffører, også bliver det. Selv om der kan være travlt hos visse dele af branchen, kan vi risikere at andre dele af branchen visner og dør bort, og det skaber igen vækstnedgang og mangel på arbejdspladser. Chauffører, der bliver overflødige i en type niche, kan med fordel bruges et andet sted, for danske chauffører er som helhed veluddannede og kvalificerede på en bred front. Hvis man begynder at basere sig på udenlandsk bistand lige nu, så varmer det kun kort tid.
Nøgleord
Kontakter
Adm. direktør Erik Østergaard, tlf. 40 15 12 25
Pressechef Morten Lindbo, tlf. 21 20 14 00
Information om Dansk Transport og Logistik
Dansk Transport og Logistik og er en brancheorganisation for det danske transporterhverv på vej og bane. DTL taler medlemmernes politiske sager lokalt, nationalt og i EU og hjælper medlemmerne med alt lige fra lovgivning til konkrete opgaver ude i virksomhederne. DTL er også arbejdsgiverforening for den danske transportbranche.
Følg pressemeddelelser fra Dansk Transport og Logistik
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dansk Transport og Logistik
DTL: Skatteskrue omfordeler fra vognmænd til privatbilister5.12.2020 16:35:38 CET | Pressemeddelelse
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten har indgået en klimaaftale for vejtranspor, der betyder, at de tunge køretøjer skal holde for, når regeringens drømme om el-bilerne på de danske veje skal realiseres. -Det er helt skævt, udtaler Erik Østergaard, DTL-Danske Vognmænds administrerende direktør,
Chaufførerne og vognmændene er pålagt et urimeligt ansvar for transportegnethed26.10.2020 14:58:57 CET | Pressemeddelelse
Der har i den seneste tid være røre blandt mange af de chauffører, der transporterer dyr, fordi chaufførerne er utilfredse med, at de skal være ansvarlige for, at de dyr, som de afhenter hos landmændene, er egnede til transport. En gruppe af chauffører har truet med at nedlægge arbejdet fra på onsdag for at få fødevareministeren i tale. Formanden for DTL Dyr Leif Lund Knudsen og adm. direktør for DTL - Danske Vognmænd Erik Østergaard udtaler i den forbindelse:
Pakkeafgift kan dræbe endnu flere erhverv end Corona30.9.2020 15:42:36 CEST | Pressemeddelelse
Det rumler fra Christiansborg med rygter om, at forestående forhandlinger om revidering af postloven vil indeholde et udspil fra regeringen om en pakkeafgift til at støtte PostNords underskudsgivende aktiviteter, herunder særligt brevudbringning. DTL – Danske Vognmænd kalder det galmandsværk, hvis afgiften får ben at gå på.
Kilometerafgift er dyr og kompliceret skatteopkrævning24.9.2020 17:37:21 CEST | Pressemeddelelse
Regeringens planer om kilometerbaserede vejafgifter for lastbiler, som led i en reduktion i CO2-udslippet i vejtransportsektoren med en mio. ton, får knubbede ord med på vejen fra DTL – Danske Vognmænd. Regeringen vil nemlig beskatte lastbilerne i højere grad for at finde penge til grøn omstilling.
Politiet sinker særtransporter9.9.2020 15:13:12 CEST | Pressemeddelelse
Politiet har indført ny praksis, der forsinker tilladelser til særtransporter i op til flere uger. Det er helt uholdbart både for branchen og for kunderne, mener DTL - Danske Vognmænd, der sammen med en række erhvervsorganisationer, nu beder justitsministeren og transportministeren om at gribe ind.
Eldrup-kommissionens ånd må forblive i regeringskontorerne7.9.2020 15:09:56 CEST | Pressemeddelelse
Lastbilerne skal være med til at holde for, hvis indførelse af 1 mio. elbiler i 2030 skal blive en realitet. Og det skal bl.a. ske ved en indførelse af en road-pricing model fra 2025, fremgik det af mandagens pressemøde med elbilkommissionen – den såkaldte Eldrup-kommission. DTL-Danske Vognmænd advarer regeringen mod at følge rådet.
Hvem er Danmarks grønneste vognmand? DTL - Danske Vognmænd og Jyske Finans stifter Den Grønne Transportpris2.9.2020 13:13:07 CEST | Pressemeddelelse
Hvilke vognmænd er de største ildsjæle, når det gælder grøn transport i Danmark? Det skal afgøres, når en ny pris stiftet af DTL – Danske Vognmænd og Jyske Finans skal uddeles på Transportmessen i 2021 og sætte fokus på de mange grønne initiativer i den (klima)udskældte branche. Jagten på Danmarks grønneste vognmænd er i gang!
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum