Corona-krise: Brug indefrosne feriepenge til genåbning af Danmark

Danmark står midt i et historisk lockdown, men på et tidspunkt skal der gang i hjulene igen, og her savner fagforeningen Krifa initiativer fra Regeringen. Det vil være samfundssind at bringe de indefrosne feriepenge i spil, når Danmark genåbner, mener formand Søren Fibiger Olesen

Det har ikke været en nem opgave at lukke Danmark ned, men det bliver langt fra nemmere at åbne det hele op igen, når tid er. Det siger Krifas formand Søren Fibiger Olesen, som samtidig anerkender Regeringens flotte håndtering af den usædvanlige situation.

- Vores samfund har brug for, at der allerede nu bliver lavet en plan for genåbningen af Danmark. Det vil give tryghed til danskerne i en meget utryg tid, siger Søren Fibiger Olesen og fortsætter:

- Derfor foreslår vi i Krifa, at Regeringen gør brug af de indefrosne feriepenge. Det vil gavne de pressede familier, erhvervslivet og samfundsøkonomien.

Forslaget går ud på, at man til efteråret gør det muligt, at to ud af de fem ugers indefrosne feriepenge bliver udbetalt eller afviklet som ferie. Fagforeningen lægger op til, at staten mellemfinansierer de to ugers feriepenge frem til efteråret 2021. Krifa forventer, at langt de fleste virksomheder indbetaler medarbejdernes feriepenge til Lønmodtagernes Feriemidler til den tid, og på den måde bliver virksomhederne ikke unødvendigt presset i den her vanskelige situation.

Krifas formand understreger, at tidspunktet for afholdelsen af ferien naturligvis skal ske i tæt dialog mellem medarbejder og arbejdsgiver, så det tilgodeser begge parter. Det skal også være muligt at få pengene for de to ugers ferie udbetalt til forbrug, eller man kan vælge at sætte dem ind på sin pensionsopsparing.

Mangel på balance mellem familie og arbejde
Både offentligt- og privatansatte bliver pålagt at holde ferie i den her tid, fx fordi deres arbejde ikke er muligt. Det er ifølge Søren Fibiger Olesen en rigtig god løsning, især hvis alternativet er en fyreseddel. Men han understreger, at det for mange kan betyde, at de kommer til at mangle ferie på den anden side af Corona-krisen.

- Ferie skal få folk ned i gear, energidepoterne skal lades op, og balancen skal genfindes. Det sker ikke i en tid, hvor landet er lukket ned, børnene skal hjemmeskoles, og man mere eller mindre er bundet til matriklen.

- Hvis vi skal gøre os nogle forhåbninger om, at de danske lønmodtagere kommer helskindet igennem det her, vil muligheden for ekstra ferie på den anden side være gavnligt. Balance mellem arbejde og fritid er en af de syv faktorer, der betyder allermest for danskernes arbejdslyst. For danskernes livslykke, siger Søren Fibiger Olesen.

Får gang i hjulene
Med det nye forslag vil Krifa sikre, at lønmodtagerne ikke ender med selvbetalt ferie til efteråret ovenpå et forår, der for mange kan have store økonomiske konsekvenser.

- Hjulene kommer ikke til at trille af sig selv, når Danmark skal genåbnes, men de to ugers ekstra feriepenge kan være med at skubbe det i gang. Det vil give den enkelte lønmodtager flere penge mellem hænderne til forbrug, og det vil betyde gang i produktion, butikker og restauranter og dermed færre ledige, lyder det fra Søren Fibiger Olesen. Han tilføjer:

- Det er et simpelt tiltag, der vil gøre en verden til forskel for den enkelte dansker og samfundet.

Opdatering: Pressemeddelelsen er opdateret mandag den 30. marts ang. finansiering af forslaget.

Krifa er fagforening og a-kasse for ca. 200.000 danskere, og det gør Krifa til den fjerde største fagbevægelse i Danmark. Krifa arbejder hver dag for at fremme arbejdslysten blandt medlemmer, medarbejdere og samfundet – og missionen er integreret i alt, hvad fagbevægelsen gør.

Erhvervspsykolog: Det er okay at være nervøs for at vende tilbage på arbejdet15.5.2020 13:47:31 CESTPressemeddelelse

Flere og flere arbejdspladser er så småt ved at åbne op og lade de tomme kontorbygninger blive fyldt med liv igen. Intet er som før Corona-krisen, og mange vil møde ind til en anderledes hverdag med restriktioner og nye rutiner. Men hvordan sikrer man høj trivsel, når alt er vendt på hovedet, og Corona stadig raserer? Krifas erhvervspsykolog Rasmus Højbæk kommer her med tre gode råd til en hverdag med trivsel: Sæt ord på bekymringerne. - Der kan være mange bekymringer og stor usikkerhed forbundet med at skulle vende tilbage på arbejdspladsen, mens Corona stadig er der. Er det sikkert? Bliver jeg nu smittet? Holder mine kolleger god nok hygiejne og afstand? Tal om det med dine kolleger og sæt ord på det, der fylder. Du er helt sikkert ikke alene om bekymringerne. Inddrag din leder. - Lederen har en vigtig rolle i at sikre arbejdsmiljøet og trivslen, og det kan derfor være en god idé at inddrage lederen. Det er fx en god idé, at lederen italesætter, at det er okay at sige fra, hvis nogen