Corona kom i vejen for rekordomsætning

Coronapandemien var skyld i et betydeligt økonomisk tab for Koda i 2020. Alligevel endte den samlede omsætning bedre end frygtet, og hvis ikke pandemien havde lukket store dele af kulturlivet ned, havde Koda opnået en rekordomsætning i 2020.

Coronapandemien løb med de fleste overskrifter i 2020, hvilket naturligvis også var tilfældet hos Koda. Særligt nedlukningen af markedet for baggrundsmusik (restauration, hoteller og detailhandel) og aflysningen af koncerter var årsagen til et betydeligt indtægtstab på knap 80 millioner kroner.

Alligevel endte Kodas samlede omsætning bedre end frygtet, og det skyldes primært, at der parallelt med det coronarelaterede indtægtstab kom et par større betalinger for fortiden på tv-, radio og udlandsområdet, som trak omsætningen op.

I alt omsatte Koda for 966 millioner kroner i 2020, hvilket betyder, at i alt 856 millioner kroner vil blive udbetalt til de rettighedshaverne i Danmark og udlandet, hvis musik har genereret indtægterne. Det fremgår af Kodas årsberetning, som udkommer i dag.

”2020 har været et ualmindeligt hårdt år for både medlemmer og kunder. Året har været præget af en enorm usikkerhed omkring fremtiden, og vi er på den baggrund glade for, at det er lykkedes at begrænse et ellers markant tab på de indtægtsområder, der var ramt af nedlukning. På trods af pandemiens åbenlyse udfordringer har vi dog også gennemført en række langsigtede initiativer, som skal sikre vores medlemmer de bedst mulige vilkår for brugen af deres rettigheder på lang sigt. I løbet af 2020 fik vi blandt andet indgået en række nye medieaftaler, taget et principielt opgør med Google om brugen af vores medlemmers musik på YouTube, og så har vi intensiveret vores indsats for at sikre medlemmernes indtægter fra udlandet,” udtaler Kodas direktør, Gorm Arildsen, om årets resultat.

Streamingområdet i fremgang
Det var ikke kun betalinger fra fortiden, som bidrog positivt til Kodas omsætning i 2020, for nedlukningerne havde ingen negative konsekvenser for indtægterne fra musik- og videostreamingtjenesterne – snarere tværtimod.

I løbet af 2020 tegnede flere danskere abonnementer hos videostreamingtjenesterne, ligesom Koda indgik flere nye aftaler, hvilket samlet set betød, at Kodas indtægter på dette område steg med 15 procent. Også området for musikstreaming var i 2020 inde i en positiv udvikling, og her steg Kodas indtægter med 10 procent med en samlet omsætning på 90 millioner kroner.

Musikbranchen er stadig massivt udfordret
Pandemiens indvirkning på sangskriverne og komponisternes omsætning trækker desværre lange spor ind i 2021. Kulturlivet er stadig helt eller delvist lukket ned, og det er endnu uvist, hvornår og i hvilket omfang koncertområdet, som lige nu udgør den største udfordring for Kodas medlemmer og musikbranchen, kan vende tilbage til et oprindelige niveau.

”Kodas medlemmer vil alene på baggrund af omsætningen i 2020 få 76 procent mindre udbetalt for koncerter end året før, og samtidig var der sidste år et fald på 80 procent i antallet af udenlandske koncerter registreret af Kodas medlemmer. En del af dette indtægtstab vil først slå igennem i udbetalingerne i 2021. Så på vores medlemmers og livebranchens vegne håber vi inderligt, at det snart bliver muligt at afholde koncerter i eller anden form igen, så de får muligheden for at rette op på bare en del af deres indtægtstab fra årets første fem måneder,” udtaler Gorm Arildsen.

Årets økonomiske resultat i hovedtal

• Samlede omsætning: 966 millioner kroner
    (1.017 millioner kroner i 2019)
  • Beløb til fordeling: 856 millioner kroner