Corona: Hvordan skal man vaske tøj for at mindske smitte med corona?

Høj temperatur og korrekt dosering af vaskemidlet er vigtig, hvis du vil mindske risikoen for at sprede smitte med COVID-19, lyder det fra Elsebeth Tvenstrup Jensen, der er overlæge ved Statens Serum Institut.

Vaskemaskinen tændes mange gange om ugen i danske hjem, og generelt er vi gode til at vaske på 30, 40 og 60 grader, når vi vasker tøj. Langt det meste tøj bliver rent på de temperaturer.

Situationer med udbrud af smitte og i særdeleshed udbruddet af coronavirus har dog fået Statens Serum Institut og Sundhedsstyrelsen til at justere de anbefalinger, der normalt gælder for danskernes tøjvask. Det fortæller Elsebeth Tvenstrup Jensen, der er overlæge ved Statens Serum Instituts Centrale Enhed for Infektionshygiejne til månedsmagasinet Samvirke:

»Hvis man er syg med coronavirus eller bor i en husstand, hvor et af medlemmerne er syg, anbefaler vi, at man vasker ved en højere temperatur end normalt. Det skyldes, at vi har set mange eksempler på, at husholdningsmaskinerne til tøjvask ikke vasker helt så varmt, som programmet oplyser. Og varme er en af de måder, man kan slå virus ihjel på.«

Anbefalingerne fra Statens Serum Institut lyder derfor således:

• Håndklæder, sengelinned, vaskeklude, undertøj, karklude og lignende: Bør vaskes på et program på over 80 grader.
  • Alt andet tøj: bør vaskes på 60 grader

»Der vil selvfølgelig være noget tøj, der ikke kan tåle en tøjvask på 60 grader. Det må du så vaske, som du plejer,« siger Elsebeth Tvenstrup Jensen til Samvirke.

Vær opmærksom på mængden af sæbe og pas på med de korte vaskeprogrammer

Coronavirusset har en ydre fedtkappe. Fedt bliver normalt slået i stykker af sæbe, og derfor kan du i princippet slå eventuelle viruspartikler ihjel, hvis du bare doserer korrekt.

»Hvis du bruger for lidt sæbe i forhold til mængden af tøj, så risikerer du, at virus ikke slås i stykker i vaskemaskinen, og så får du ikke den beskyttelse, du gerne ville have. Derfor er det meget vigtigt, at du tilpasser mængden af vaskemiddel til mængden af tøj,« siger Elsebeth Tvenstrup Jensen, der opstiller disse yderligere råd:

• Du bør heller ikke vælge et for kort program, når du vasker tøj. Vil du udrydde virus, hjælper det, hvis vaskemaskinen får god tid til at bearbejde tøjet i tromlen.
  • Vælg ikke et spareprogram. Ligesom mængden af sæbe er vigtig, er det også nødvendigt, at du bruger vand nok, når du vasker.
  • Overfyld ikke maskinen.
  • Følg så vidt muligt rådene om at vaske varmere end normalt.

»Når du vasker varmere end normalt, får du en dobbelt sikkerhed i, at så lidt virus som muligt overlever under tøjvasken. Varmen i vaskemaskinen kan efter vores viden også slå viruspartiklerne ihjel,« siger Elsebeth Tvenstrup Jensen.

Bor du alene og færdes ikke blandt andre og er derfor ikke udsat for smitte, kan du vaske tøj som normalt.

Husk håndhygiejnen og forskellige kurve eller poser til vasketøjet

Når du vasker tøj, så husk at vaske hænder, efter at du har rørt det snavsede tøj. Og brug altid forskellige kurve og poser til rent og til snavset tøj, lyder rådet fra Elsebeth Tvenstup Jensen.

Yderligere information: Journalist Kristian Herlufsen, Samvirke, 26 14 16 15

E-mail: kristian.herlufsen@coop.dk

Mere genanvendelse på vej: Mælkekartonen skal ikke længere brændes af29.5.2020 14:39:58 CESTPressemeddelelse

Danmark har EU’s absolutte bundplacering, når det gælder genanvendelse af mælkekartoner, men snart er det slut. De mere end 1 milliard kartoner, danskerne hvert år får mælk, yoghurt, tomater og andre madvarer i, skal ikke længere brændes, men omdannes til ny plastik og nyt pap. Tag et dybt kig i affaldsspanden. Drikker du lige så meget mælk, og spiser du lige så meget yoghurt som gennemsnittet, så smider du lidt mere end 4 kartoner ud om ugen. På et år bliver det til godt 200 kartoner – eller i alt 5,8 kilo emballage, som alene kommer fra kartoner brugt til mælk, yoghurt og andre mejeriprodukter. I Danmark er det i 97 ud af landets 98 kommuner »forbudt« at smide kartonerne til genanvendelse, men det bliver der snart lavet om på, skriver magasinet Samvirke. I dag bliver de 1 milliard kartoner, danskerne har sendt på forbrændingen, brændt sammen med det husholdningsaffald, der heller ikke bliver sorteret, men kan man genanvende kartonerne i stedet for at brænde dem af, er der et kæmpepot