Bog & idé

Corona har givet stigende efterspørgsel på læsehjælp: Bog & idé fordobler støtten til børn med læsevanskeligheder

De mange hjemmeskoleforløb forårsaget af corona har givet forældre større indsigt i børnenes færdigheder, hvilket har fået efterspørgslen hos læseskolen Læseuniverset til at stige kraftigt. Bog & idé melder sig nu på banen med flere fripladser til læseudfordrede børn.
Læseuniverset er en læseskole for børn med læseudfordringer og ordblindhed

Mange danske familier har under coronakrisen oplevet udfordringerne med at få hjemmeskole, arbejde og børnepasning til at gå op. Men hjemmeskolen har også været medvirkende til, at forældre har fået et bedre indblik i, hvad deres børn skal lære og hvordan det står til med færdighederne i de forskellige fag.

Bl.a. tyder det på, at flere forældre har opdaget, at deres børn har problemer med læsningen. Det oplever de hos Læseuniverset, som er en privat læseskole for børn, der er ordblinde eller på anden måde læseudfordrede.

”Efterspørgslen på pladser ved Læseuniverset er steget markant under corona,” udtaler indehaver af Læseuniverset, Maria Lenskjold Christensen, der til daglig underviser på læseskolen i Hadsten ved Aarhus.

”Mange af forældrene har fået en større føling med barnets niveau, og så tror jeg også flere har været bekymrede for, om de selv har kunnet hjælpe barnet nok og på den rigtige måde, især mens skolerne var lukkede,” siger Maria Lenskjold Christensen.

Boghandlerkæde vil hjælpe
Bog & idé, som er Danmarks største boghandlerkæde med 115 butikker på landsplan, har igennem flere år støttet Læseuniverset ved at købe fripladser til læseudfordrede børn. Læseuniverset er en af boghandlerkædens såkaldte Hjertesager:

”Det kan nok ikke komme bag på nogen, at læsning er noget vi går meget op i, og for os giver det fantastisk god mening at hjælpe børn med at skabe læseglæde og blive stærkere læsere,” lyder det fra adm. direktør i Bog & idé, Marianne Lyngby Pedersen.

Bog & idé-kæden har i 2022 således valgt at fordoble det antal fripladser, de køber ved Læseuniverset, så endnu flere børn kan få den individuelle hjælp og støtte, de har brug for.

”Det er ikke alle familier, der har midlerne til at give deres barn et ophold hos os, og derfor har det en enorm betydning, at virksomheder som Bog & idé køber fripladser til børn med læsevanskeligheder,” udtaler Maria Lenskjold Christensen.

Fripladserne fra Bog & idé bliver uddelt i samarbejde med de folkeskoler, som samarbejder med Læseuniverset, da de har det bedste kendskab til børnene, børnenes behov og hjemmets økonomi. Det er børnenes lærere, der indstiller dem til et ophold ved Læseuniverset.

Marianne Lyngby PedersenAdm. direktørIndeks Retail A/S

Står til rådighed for udtalelser til indslag, interviews, artikler o.l., som har relevans for branchen, vores butikker og vores brand.

Tlf:20235936

Læseuniverset er en læseskole for børn med læseudfordringer og ordblindhed
Hos Læseuniverset lærer børn at knække læsekoden
Maria Lenskjold Christensen, indehaver af Læseuniverset
Bog og idé køber hvert år fripladser til børn hos Læseuniverset

Information om Bog & idé

Bog & idé
Mossvej 2
8700 Horsens

76752000https://www.bog-ide.dk/

Bog & idé er Danmarks største boghandlerkæde med 116 butikker på landsplan samt webshoppen bog-ide.dk.

Kæden havde i 2021 en omsætning på 1,3 milliarder.

Bøger udgør knap halvdelen af forretningen, mens kontor- og trendvarer, brætspil, puslespil og lignende udgør resten.

Bog & idé er en frivillig kæde. Grundstenen blev lagt i 1969, men både navn og struktur har ændret sig meget siden.

Bog & idé er tilknyttet kædekontoret, Indeks Retail A/S, som også er kædekontor for hhv. BOGhandleren og Legekæden.

Følg pressemeddelelser fra Bog & idé

Flere pressemeddelelser fra Bog & idé