Corona gør hver 5. HK’er utryg ved gå på job

Arbejdsgivere skal gøre mere for at sikre, at alle kan gå trygt på job, lyder det fra HK Privat.

Det er langt fra uden bekymringer, at HK Privats medlemmer går ud ad døren om morgenen for at tage på arbejde. Det viser en ny undersøgelse lavet af Epinion for HK Privat blandt 1.150 medlemmer. Her svarer hver femte, at vedkommende er enten utryg eller meget utryg ved at møde op på arbejde i den aktuelle coronasituation.

Det er bekymrende, mener formand for HK Privat, Simon Tøgern.

- Hver femte er et højt tal. Vi er alle sammen forskellige, og vi kan have forskellige årsager til at være utrygge. Nogle har måske sårbare pårørende, som de er nervøse for at smitte. Uanset hvad, så har både chefer og kollegaer et ansvar for at sikre en arbejdsplads, hvor alle kan gå trygt på arbejde, siger han.

Simon Tøgern opfordrer til at gå til tillidsrepræsentanten, arbejdsmiljørepræsentanten eller nærmeste leder, hvis man oplever utryghed ved at møde på arbejde.

Og så understreger han vigtigheden i at inddrage ansatte, når der bliver lavet retningslinjer på arbejdspladsen.

- Hvis ledelsen bare dikterer nogle regler, så er det måske ikke alle ansatte, der kan se fornuften i dem. Og hvis reglerne ikke bliver overholdt, kan det skabe utryghed for de ansatte, der rent faktisk går op i at overholde dem. Derfor er det afgørende, at arbejdspladsens retningslinjer bliver lavet i et samarbejde mellem ledelse og ansatte, siger Simon Tøgern.

HK Privat organiserer 97.000 privatansatte som for eksempel administrative medarbejdere, laboranter og tandklinikassistenter.