Coops leverandører donerer nødhjælp til Ukraine

Flere af Coops leverandører har doneret paller med nødhjælp til Ukraine. Erhvervsminister Simon Kollerup var med, da lastbilerne fredag blev læsset og kørte fra Coops lager i Albertslund.

Simon Kollerup, Trine Rubæk Olsen, Kræn Østergaard Nielsen. Foto: Coop

To lastbiler med nødhjælp som dåsemad, havregryn, grødris og hygiejneprodukter kørte fredag eftermiddag fra Coops lager i Albertslund til Ukraine via Polen.

Nødhjælpen er doneret af Orkla og andre leverandører, der de seneste dage har henvendt sig til Coop for at hjælpe med varer og andre forsyninger til Ukraine. Leverandørerne har henvendt sig, efter Coop i søndags sendte de første fem lastbiler med varme tæpper, dåsemad, bleer og andre varer fra egne lagre.

Erhvervsminister Simon Kollerup (S), Orklas CSR-chef Trine Rubæk Olsen og Coops adm.dir. Kræn Østergaard Nielsen var til stede, da lastbilerne blev læsset og sendt afsted.

Kræn Østergaard Nielsen, Coop: ”I Coop vil vi gerne hjælpe så meget, vi kan, og når Orkla og andre af vores leverandører rækker ud for at donere nødhjælp, bidrager vi selvfølgelig med at få det samlet og sendt afsted. Vi ved fra sidste gang, vi sendte nødhjælp, hvor meget det betyder med forsyninger, som ukrainerne kan bruge nu og her, og vi er glade for, at vi sammen med vores leverandører kan bidrage med konkret hjælp endnu en gang.”

Erhvervsminister Simon Kollerup (S) udtaler: ”Danske virksomheder viser solidaritet på en meget konkret måde, når de sender nødhjælp til Ukraine. Jeg er stolt over, at så mange danske virksomheder rykker sammen og tager initiativer til at hjælpe i en tid som denne. Det er der brug for.”

Trine Rubæk Olsen, csr-chef Orkla Danmark: ”Vi er i Orkla meget berørte over denne tragiske situation, som den ukrainske befolkning er blevet bragt i. Vi ser det som vores pligt at hjælpe de millioner af mennesker, som på kort tid har fået vendt deres hverdag op og ned. Med vores brede portefølje af hverdagsprodukter har vi mulighed for at sende blandt andet hygiejneartikler og langtidsholdbare fødevarer, der kan bidrage til at opfylde nogle af de mest basale behov i en sådan forfærdelig situation. Vi er glade for, at vi sammen med Coop og andre af vores kolleger i branchen formår at stå sammen om at hjælpe, når der er brug for det ude i verden.”

Virksomheden Midsona Danmark har også doneret en del af den nødhjælp, der i dag er sendt afsted. Administrerende direktør i Midsona Danmark, Kim Juhl Sørensen, siger: ”Vi er fortsat dybt bekymrede over de militære aktioner i Ukraine og ønsker at bidrage i det omfang, vi som virksomhed kan. Midsona støtter både via økonomiske donationer samt konkrete fødevaredonationer. Vi har i samarbejde med lokale frivillige organisationer allerede sikret fødevaredonationer til området, men med hjælp fra Coop har vi nu muligheden for at sikre en større og mere struktureret hjælp til området.”

Nødhjælpen er koordineret med den ukrainske ambassade. ​​Den ukrainske ambassadør, Mykhailo Vydoinyk, siger om indsatsen: ”We are very touched by the unanimous unprecedented support that the Danish population is now giving Ukraine. Politicians, businesses, ordinary people – everyone is willing to help us in this difficult time for our country. I am grateful to Coop for delivering another shipment of food and essential commodities to Ukraine. Now, all this is required by Ukrainians who found themselves homeless and without means of subsistence.”

Coop har sørget for at koordinere og samle leverandørernes donationer. Transportfirmaet DSV donerer kørslen til byen Komorowo i Polen ca. 150 km fra den ukrainske grænse, hvorfra lokale transporterer det videre til Ukraine.

Kommunikations- og analysechef Lars Aarup: 30 91 92 66

Coops første ungeråd er nu valgt25.11.2022 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

I forlængelse af forårets ansættelse af en ungeminister, nedsættes nu Coops første ungeråd. Målet med ungerådet er at give større indflydelse og ejerskab over Coop til unge kollegaer. Derfor har det været muligt for alle unge ansatte i Coop, der er omkring 15-25 år gamle, at blive en del af ungerådet. Som medlem af ungerådet skal man sammen med andre Coop kollegaer rådgive Coops ungeminister om, hvilke temaer som Coops unge ansatte ønsker, at ungeministeren skal arbejde med. Ungerådet mødes hver måned og på møderne drøftes både ungerådets egne emner og emner fra Servicekontoret. Årets ungeråd består af: Morten Brixen, Kvickly Silkeborg Emilie Friis-Vestergaard, SuperBrugsen Fensmark Tim Hylander, Coop365 Discount Børkop Cecilie Nielsen, Kvickly Middelfart Katrine Høfner, SuperBrugsen Løgstør Anders Jensen, SuperBrugsen Vig Frederikke Sommer, Dagli’Brugsen Snertinge Sebastian Ravn, SuperBrugsen Hinnerup Marcus Jørgensen, SuperBrugsen Roskilde Frederik Pedersen, Kvickly Svendborg Storcen

Danmarks nye discountkæde åbner butik nr. 300    24.11.2022 10:49:11 CET | Pressemeddelelse